Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
BIOGRAFEN
7
namn äro väl bekanta för den stora biografpubliken.
Ett par av dem ha nått världsrykte och ett par äro
ju som svenska skådespelerskor så bekanta att
presentation näppeligen är nödvändig.
Om vi nu för »husfridens» skull taga dessa damer
i bokstavsordning — det bokstavligen mest diplomatiska!
— så är Hilda Borgström ett förvärv för duken
varmed Svenska Biografteatern började realisera sina
planer att söka intressera framstående svenska artister
att ägna sig åt filmandet. Hilda Borgströms styrka
på scenen är ju förnämligast alltjämt hennes briljanta
tal och en intelligent både smidighet och kraft i
replikernas framförande, men detta hindrar icke att
hon har chanser att bli även mycket populär på
duken. Det kräves emellertid arbete och övning även
för att uppnå ett framstående rum framför
biografkameran och om fröken Borgström vill, så nog kan
hon nå ett sådant. Om hennes figur icke är så
framträdande eller »gör sig» så markant, så sitter hon ju
inne med konstnärlig mimik och en grace som betyder
mycket.
Suzanne Grandais är en pariserdiva som vi sett
både i muntra roller och som tragedienne. Hon har
ett vackert ansikte, trevlig figur och presterar i glada
saker ett utmärkt humör. I dramerna lägger hon i
dagen en begåvning, en måttfullhet och en cbarme
som verkar icke mindre medryckande. Den som sett
Suzanne i så olika uppgifter som i t. ex.
»Hattnåls-skyddaren», och i »Brustna strängar» måste beundra
hennes säkra mångsidighet. Till motspelare har hon
oftast en kamrat från samma scen, Léon Perret.
Firman Gaumont har i detta par tvenne utmärkta krafter.
Filmens Duse — det är ett hedersnamn som duger
för en biografens primadonna! Med skäl har Asta Nielsen
fått detta namn, åt vilket scenens artister ingalunda
ha någon rätt att överlägset rycka på axlarna. Det
har stått strid om Astas namn och om hennes
prestationer. Hon var medelpunkten för fjolårets polemik
i tal ocli skrift om biografdramatiken vore konst eller
icke, och hon hade här i Stockholm en så god
vapen-dragare som Daniel Fallström. Asta Nielsens ansikte
är det för duken nästan idealiska. Dessa ögon k la
Duse tala väl bättre än de bäst utsagda lepliker. och
bela tekniken hos denna filmsstjärna är utstuderat
skicklig, präglad av det samvetsgrannaste arbete och
mest brinnande intresse för filmkonsten. Asta Nielsen
har ock nått en berömdhet som förskaffat henne rent
sensationellt förmånliga engagemang.
När Svenska Biografteatern engagerade Anna de
Verdier-Norrie gjorde den ett mycket gott förvärv
såsom på duken visat sig. Anna Norries sceniska
popularitet är givetvis en faktor som även härvidlag
spelat in. Men konstnärinnan gör sig också
synnerligen gott på biografscenen. Speciellt som dam av
värld presterar fru Norrie en uppenbarelse full av
behag och värdighet, och utan tvivel skall hon även i
humoristiska roller kunna fira triumfer på duken.
Vi hade nöjet häromdagen intervjua fru Norrie
om vad hon tyckte om att filma.
»Jo då,;> kom bl. a. ett svar i hennes kända glada
och friska ton, »det är så trevligt så och så bekvämt
så. Man spelar in sin sak och så sitter den där och
så kan man sitta själv och se på var kväll fast man
samtidigt spelar!»
Utan tvivel är det en hel del att vänta av fru
Norries nya arbetsfält.
Om man kallat Asta Nielsen för »Filmens Duse»,
hur skall man då benämna Messter-filmsprimadonnan
Henny Porten, som under senaste åren blivit en sådan
celebritet att de stora filmsfirmorna slåss om henne?
En uppgift att hon skulle lämna Messter och övergå
till Nordisk film är emellertid av henne själv
dementerad. Henny Portens apparition är härlig och
hennes prestationer äro verklig konst. Hon utmärker sig
inte för en Asta Nielsens brinnande lidelsefullhet i
gesterna, utan verkar med betydligt mindre starka
medel.
Hon är lika fulländad som grande dame och kvinna
av folket. Hon förmår giva de fullödigaste uttryck
åt de mänskliga känslorna på ett sätt som griper,
fängslar och imponerar genom den konstnärliga
måttfullheten och den oemotståndliga charmen i
uppträdandet. Dessutom är hon en skönhet av rang. Detta
framgår kanske icke fullt av den bild vi i dag ha
tillfälle återgiva av den framstående konstnärinnan,
men »vi återkomma»!
Denna lilla presentation av fem filmsdivor är icke
en kritik av dem, vilken gör anspråk på
fullstäudig-het. Vi ha i dag rosat — en annan gång kanske risas.
Den man älskar den agar man!
Lehmann d. ä.
herm. Hamnqvist.
Det mondäna Stockholms fotograf.
Bästa ljusförhållanden. UtmärKta anordningar för fotografering
efter mörKrets inbrott. Konstnärliga förstoringar i pigment
eller platina, äfven efter fotografier tagna hos annan fotograf.
Regeringsgatan 9, 5 tr. (hiss),
Stockholm.
Ändrad adress!
Guldmedaljer: Stockholm, Gefle, Paris, Turin. * * Telefoner: Riks 2072, Allm. 11204
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>