- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / 1913 /
H6:6

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

6

biografen

En religiös bildserie.

Jag gick — uppriktigt sagt — väpnad med kritik och nästan med förutfattad mening
till den kinematografiska föreställning i Victoria-salen, som visade firman Kaleni Companys
biografbilder från Palestina: »Från krubban till korset». Visserligen har jag alltid
uppskattat kinematografien som en utomordentlig, epokgörande uppfinning, men det syntes
mig svårt att tro" att ens den mest diskreta framställning av Kristi liv skulle annat än
profanera det heliga ocli ur denna synpunkt vanskliga ämnet. Och man har skiil till kritik,
när man sett en del alltför rafflande sensationella scener på biografduken. Men jag
erkänner, att jag gick besegrad från denna föreställning; i sin helhet Visade den resultat av en
utomordentligt pietetsfull instudering och den mest diskreta uppfattning.

Blott på ett par punkter brast det. Den mörka Judasgestalten, i sig själv ytterst väl
framställd, framhävdes väl mycket. Det var nära, att ban blev den professionelle »styckets

bov» i stället för den
demoniske förrädare, som
då och då skymtar fram
i lärjungakretsen. Den
översteprästerliga
konseljen, som underhandlar
med Judas, framvisade
också — vilket nian av
det föregående icke skulle
velat tro — en eller ett
par rena maskfigurer.
Kristi via dolorosa blev
också väl drastiskt
framställd med vidriga
pöbels-cener, dock endast i ett
par, tre bilder av de
många. Även
passionshistorien faller i sin
helhet under totalomdömet:
en hjärtegripande verkan.

Utmärkt väl
inspelade äro redan de första
scenerna. -Bebådelsen»
visar en ung kvinnas bela
skälvande aning om det
underbara, som möter
henne. Vi följa med de

vise männen på deras nattliga stråt i stjärnans sken, varvid man har en omedelbar uppfattning
av det palestmensiska landskapets sterila skaplynne och taggiga linjer, men på samma gång
av en charme, som betager på grund av den orientaliska stämningens drömmande ro.
»Flykten till Egypten» låter oss se Josef, Maria ocli barnet i skuggan av sfinxen med
pyramiderna i bakgrunden. Josef i synnerhet är en fromhetstyp av diskret och ypperlig verkan.
Det mellanting mellan gata, skjul och prång, som utgjorde platsen för Betlehemskrubban,
var helt enkelt överlägset valt.

Med spänd nyfikenhet avvaktade man framträdandet av Kristusgestalten som
fullmogen man, och en rad scener ur hans liv följa: hur ban kallar lärjungarne vid Genesarets
s]o, botar sjuka, förrättar undret i Kana, Nain o. s. v. Vare det genast sagt: all tanke på
något otillbörligt i att en skådespelare inspelar en sådan roll på själva de heliga platserna
försvann. Man fick i stället en omedelbar, gripande bild av den levande Kristus, liksom

De vise männens t&g.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:24:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biografen/1913/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free