- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / 1913 /
H14-15:8

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

8

biografen

"1 öetta tecken skall öu segra/’

Med »Quo vadis?» har en
hel följd av storstilade
antikiserande filmbilder börjat draga
fram över den vita duken.
»Quo vadis?» bildade i detta
fall skola; med sina
gladiatorsscener, vilda djur och
martyrer, ädlingar och matronor,
hednaorgier och
Kristusvisioner införde den i dyrbar
utstyrsel och trogen tidsfärg i
filmkonsten historiemålningar,
som lika litet sakna fantasien
fängslande som historiskt
lärorika element. Dessa ha med
större eller mindre frihet, några
eller alla, upprepats i »Pompejis sista dagar» och nu senast i den i alla avseenden präktiga
Savoiafilmen »I detta tecken skall du segra». »In hoc signo vinces», som inskriften lydde
på det kors, som legenden lät kejsar Konstantin
skåda på himlen, då han steg ned från Alperna
för att tillkämpa sig ensamväldet över Rom.

Men medan »Q,uo vadis?» och fast i
mindre grad också »Pompejis sista dagar» i de dem till
grund liggande berömda romanerna hade ett stöd
för sin popularitet och i dessas konstnärligt
knutna handling så att säga det enande band, som
naturligt sammanfogade som pärlor de
skimrande historietavlorna, saknas dessa gratisförmåner
rätt kännbart i den film, varom det här är fråga.
Den indiktade romanen med sina hjältar och
hjältinnor, vilkas historiska namn äro oss
svenskar rätt likgiltiga, är konstlöst gjord, som den är,
rätt. ointressant, och hela huvudvikten faller på
glansen av de historiska tidsmålningar, som
filmen upprullar. Och i detta fall rättfärdigar den
omsorgsfulla och färgpräktiga iscensättningen av
de omväxlande bilderna i detta stort anlagda
filmstycke med Konstantins syn som medelpunkt även

Pä arenan.

Konstantin och Fausta (Costagmagna).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:24:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biografen/1913/0322.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free