- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
18

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

18

BIOGRAFEN

såg en gång i en fransk stad en film,
åter-givaude en episod ur Frankrikes sista
europeiska krig. En god film: icke skräckfull
eller brutal, men där fosterlands- och
hem-försvararens hängivenhet, mod och
offervillighet kom till rätt heder, utan svulstighet
och skryt. Jag tror, att för åskådarne, äldre
som yngre, fäderneslandets höghet och krav
samt modets och hängivenhetens ära, när
de vigas åt fosterjordens värn, stodo fram
med levande
verklighet så som sig borde.

Då jag nyss härovan
framhävde
biograf-framställningens förmåga att levandegöra,
så är det mig nu också
angeläget att erinra,
hurusom denna
förmåga till väsentlig del
beror därav, att den
skänker nöje och gör
det utan fara för,
att nöjet övergår till .
sin motsats genom att
trötta.
Biografframställningen kan såväl
vara en mäktig
kultur-bringare som ock
utgöra en sällsynt lycklig
metod därför,
karaktäriserad av bildningsmeddelande i nöjets
form samt av snabbhet.

Naturligtvis. — då jag tror högt om
biografkonstens värde på många områden, så
utgår jàg från, att den är god. Ingen torde
betvivla statens plikt att avvärja vissa
tänkbara grupper av biografframställningar, de
uppenbart skadegörande. Men frånsett dessa
är gradskalan nog så lång från god till i ett
eller flere hänseenden dålig biografkonst. Det
fullgoda uppställer här som överallt eljest

ingalunda små anspråk och det i ingalunda
få avseenden, varierande allt efter område,
varom fråga är. Tänker jag t. ex. på det
rätt flitigt odlade historiska skådespelets
genre, så kräves tydligen skyldig trohet ej
blott mot händelsernas tidsföljd och
orsakssammanhang utan ock mot tidsskedets stil
i dräkter och miljö i övrigt samt mot
de handlande personernas historiskt kända
personligheter. I samma mån som härifrån
sker avvikelser, vilka
ej betingas av
biografkonstens art eller vari
man kan kalla Ucentia
biographica, i samma
mån avlägsnar sig ju
framställningen från
god biografkonst. Om
t. ex., såsom jag sett £
i ett historiskt
biografstycke, den enligt,
samtida porträtt smärte och
vid sin död knappt |
24-årige Karl IX av
Frankrike framställes
såsom en aktningsvärt
korpulent, storskäggig
herre, ögonskenligen
en bit på 50-talet, så
är det osann och dålig |
biografkonst.

Det tillkommer och bör också tillkomma
det fria biografyrkets män såsom en
honnörssak att själva i främsta rummet sörja för,
att biografframställningens konst håller sig
högt på gradskalan under ledning av
sakkunskap och odlad smak. Att också publik
och kritik härvid ha sina roller att fylla
genom nödig reaktion eller uppmuntran, är
tydligt,

• Det synes mig nu, som om alla dessa
skilda faktorer för bestämmande av den le-

Statsrådet KARL STENSTRÖM.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:46:28 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biografen/1914/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free