- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
21

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIOGRAF EN

21

graferna samt- och synnerligen förvandlats i
kino-varietéer. Det torde nämligen icke ligga i
människonaturen att i timmatal, utan att nerverna
alltför mycket tröttas, se på en lysande yta.

Lyckligtvis återvänder numera kinematografien,
tyvärr ännu i form av för långa upptagningar, till
sitt egentliga mål, nämligen till framställandet av
händelser, som ej låta framställa sig mellan
teaterscenens pappkulisser. Som exempel behöver
endast anföras Gerhart Hauptmanns Atlantis, vars
huvudscen, skeppsbrottet, icke ens en rumkonstnär
som Schulz på Metropolteatern på sin underbart
inrättade scen kunnat klara. Ett annat exempel
jir »Studenten i Prag» av Hanns Heinz Evers,
vilkens om den gamla trickfilmen påminnande
scener likaledes skulle vara omöjlig på en
teaterscen.

Så långt den långa inledningen till
berättelsen om författarens erfarenheter med
biografkameran i den heta zonen, erfarenheter,
som vi kanske vid tillfälle skola meddela våra
läsare i en annan artikel. Den högst
subjektiva inledningen med en del av dess påstådda
fakta ville vi helst reservera oss emot. En
utveckling här, i analogi med den från
Indien och Ceylon anförda, ger sannerligen
dåliga framtidslöften för
kinematografkon-sten. Låt oss hoppas, att den förblir säregen
för de tropiker, varifrån författaren hämtat
sina erfarenheter, och bottnar i där rådande
klimatiska förhållanden och rasernas och
civilisationernas brokiga blandning! Ty den
nya konstens regress i en biografvarieté,
över vilken den alltmer förmått att höja sig,
dét är en olycksprofetia, för vars
förverkligande man sannerligen ej ville arbeta.

Den nya "Röda Kvarn".

En jättebiograf i Stockholm öppnas
den 16 januari.

Den bekanta, välskötta
Stockholmsbiografen Röda Kvarn, som efter Sveasalshusets
rivning till en början var husvill och
sedermera fick ett tillfälligt hemvist i
Regina-teatern vid Drottninggatan, återuppstår den
16 ds i en lokal, som blir denna i allo först-

klassiga biografteater fullt värdig. Bland
ett otal spekulanter har det nämligen
lyckats för A.-B. Svenska Biografteatern, som
driver Röda Kvarn, att för ändamålet
förvärva Stockholms och f. ö. hela landets
största och modernast inredda profana
samlingslokal, nämligen »Auditorium» i det
nyligen färdigblivna s. k. Industripalatset
vid Norra Bantorget.

Apterad till biografteater rymmer denna
jättelokal ej mindre än 1,560 personer.
Visserligen är ju läget ur trafiksynpunkt mindre
fördelaktigt än gamla Sveasalen, men man
tar nog icke fel, om man är förvissad om,
att den gamla stampubliken och många fler
därtill snart skola finna vägen även till
Norra Bantorget, när det gäller att se Röda
Kvarns program. Så mycket mer som detta
lär komma att väsentligt utökas, så att
endast en föreställning, omfattande c:a 2^2
timmar, kommer att givas pr kväll.
Föreställningen lär nämligen delvis komma att
utfyllas med en finare konsertavdelning,
utförd av ett kapell på ej mindre än 20 man
ur Orkesterföreningens stora orkester under
anförande av kapellmästare Gramss. Så att
nog får publiken valuta för den moderata
entréavgiften, som växlar från 50 öre till
1:50, alltefter olika platser.

Härtill kommer ytterligare att den
charmanta lokalen, vilken i full belysning gör
ett synnerligen festligt intryck, i och för sig
är en sevärdhet, som »hela Stockholm»
måste beskåda. Vi träffas alltså på
premiären om fredag, varefter vi torde återkomma
till en närmare beskrivning av denna vår
första jättebiograf.

För den närmaste ledningen av denna,
liksom av Reginabiografen, som fortfarande
kommer att innehavas av A.-B. Svenska
Biografteatern, har bolaget engagerat
redaktör Karl Ågren, senast medarbetare i
Aftonbladet, vilken redan tidigare gjort sig
bemärkt inom biograffacket.

Det bör tilläggas, att konsertföreningen
kommer att disponera lokalen varje torsdag,
då Röda Kvarns föreställning sålunda
inställes.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:46:28 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biografen/1914/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free