- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
30

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bo

BIOGRAFEN

Förnämsta brösttablett.

Säljes överallt.
Svenskt fabrikat.

MARMELADKOMPANIET

- STOCKHOLM -

Biografens utbredning.

Med 60,000 biografer eller kinoteatrar är
man nu välsignad över bela världen.
Langford Reed uppgiver denna siffra i en uppsats
i Daily Mail om filmindustriens utveckling.
Endast i England uppgår antalet människor,
som under en vecka söka förströelse på
biografen, till åtta millioner och för att
tillfredsställa denna väldiga publiks önskningar
sysselsätter biografväsendet i England en
armé av 120,000 personer, som vecka efter
vecka uppbära 4^2 mill. kronor i löner.
Ännu för sex år sedan uppgick denna per-

sonal icke till 1,000 och dess budget
uppnådde knappt 36,000 kr. Dock kan
biografens uppsving i Europa icke jämföras
med den utveckling, filmteatrarna tagit i
Förenta staterna, där dagligen sex millioner
människor besöka dessa »teatrar», och städer
på 300,000 invånare i genomsnitt ha över
70 biografer. Till och med den fjärran Östern,
ja, även det Heliga landet ha erövrats av
filmskådespelet, och liksom i alla städer i
Kina och Japan finner man nu även i
Jerusalem de oundvikliga filmteatrarna.

De stora utstyrselstyckena, ha som bekanl
drivit framställningskostnaderna våldsamt i
höjden. För »De tre musketörerna» använde
ett filmbolag nära 360,000 kr. »Slaget vid
Gettysburg» och »Antonius och Cleopatra»
slukade nära 300,000 kr., »Pompeji sista
dagar» och »Miraklet», vartdera 270,000 kr.,
och t. o. m. Hamlets filmupptagande gick till
över 180,000 kr. Vid. upptagandet av den
engelska filmen »60 år drottning», som kostade
bortåt 1li million, betalade man konstnärerna
nära 135,000 kr. i gage och gav ut 22,500
kr. för peruker och kostymer för de förnämsta
uppträdande. Filmpriset har därigenom
naturligtvis också drivits i höjden. För
omkring tre år sedan kunde man på öppen
marknad köpa filmer för omkring 1 kr. pr
meter. Nu har den offentliga auktionen trätt i
förgrunden; rätten till stora filmer slås för
enskilda länder bort till den mestbjudande.
Uppföranderätten till »Antonius och
Cleopatra» inbragte t. ex. för tre år över 150,000
kr., medan »Quo vadis» och »les Miserables»
inbragte filmfabrikerna nära två millioner.
Medan Förenta staterna i framställningen
•av filmer tagit ledningen, har det lyckats
engelsmännen att centralisera distributionen
av filmer och försäljningen av rättigheter,
så att nu nära 80 procent av
världsproduktionen av filmer säljas i England. Endast
under de första 8 månaderna av detta år
ha icke mindre än 349 nya bolag bildats
med ett sammanlagt kapital av omkring 35
millioner kronor. Motsvarande siffror i fjol
voro 236 bolag med över 18 millioner kr.
För filmidéer, som man för fem år sedan
köpte för 10, ja, för 5 mark, betalar man nu
i genomsnitt 40 till 200 kr., naturligtvis
med undantag av »författarefilmer», ty dessa
betalas efter namnets ryktbarhet och värde.
En amerikansk författare erhöll härom dagen
2,000 dollars för en filmidé, och ett italienskt
bolag har utlyst en pristävlan, varvid 180,000
kr. utlovas för det bästa filminfallet, som
inlämnas före den 1 april.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:46:28 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biografen/1914/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free