- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
110

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

110

BIOGRAFEN

Utifrån.

Kinematografiens användning till
skytteväsendets främjande är nu möjliggjord genom
uppfinningen av en »levande skottavla». Den nya
uppfinningen, som med säkerhet kommer
skjutskickligheten till fromma, åvägabringar rörliga bilder
i naturlig storlek och skapar så möjligheten att
skjuta på rörligt mål. Skottavlan är en rätt enkel
tingest, en projektionsyta, som bildas av två lager
vitt papper. Bakom denna är en
belysningsinrättning anbragt, som gör att träffpunkten blir
synlig för skytten, som en glänsande ljusfläck,
och så möjliggör kontrollen. Skottavlans
mekanism kan så inställas, att bilderna, som
åstadkommas på samma sätt som pä varje annan
biograf-teater, lämpas för vilken skottvidd och
rörelsehastighet som helst.

*



1 Riga råder för närvarande en biografkris.
Bildteatrar, som ännu för något år sedan ansågos
synnerligen inkomstbringande, få nu stänga sina
dörrar. Orsaken till detta sakernas sorgliga
tillstånd sökes mindre i biografernas inbördes
konkurrens, än i de höga hyresbelopp för film, som
de ha att erlägga. 5,000 rubel i hyra, som
nyligen i Riga erlades för en sensationsfilm,
betraktas ej där i filmmarknaden som något oerhört.
*



Även i München har med detta års ingång
censuravgifterna blivit höjda i enlighet med beslut
av bayerska inrikesdepartementet. Hittills ha
censurarvodena utgått efter 50 pfennig för varje
kvarts timmes censurering, nu har en
minimiavgift av 2 Mark stadgats, som kan stegras till
en maximiavgift av 20 Mark. Censurkortet, som
tidigare gratisavstämplats av polisdirektionen drar
nu, oavsett det följer en första gången granskad

film eller kopia, en lösenavgift av 1 Mark.

*



Den enda ort i världen, där det endast bor
filmsskådespelare, är nog Universal City, icke långt
från Los Angeles i Kalifornien. Där har det i
ett hänförande landskap uppstått en liten stad,
i vilken allt, som skall filmas, kan upprullas under
de bästa förhållanden. Vädret är nästan
genomgående klart och varmt, terrängen lämpar sig för
alla upptänkliga scenerier, och skådespelarna
behöva icke frukta störande ingrepp av något slag.
Platsen har dessutom ett väl inrättat lasarett,
vilket visat sig som en tvingande nödvändighet,
ty redan har ett flertal benbrott och ledvrickningar
inträffat vid riskabla filminspelningar.

(71 eö posten.

»Den suarta familjen».

Direktör Otto Rodhe i A. B. Sv.
Filmskompaniet ber med anledning av Fredrik Nycanders
kritik av ovanstående film i n:o 6 här upplysa att
sotarna i Danmark ännu alljämt bära den
traditionella »stormen». Ett sakförhållande, som
naturligtvis ej kan ändras i filmens svenska upplaga.

A egna vägnar vill Redaktionen med anledning
av en i brevet till oss uttalad förundran över en
viss motsats mellan »Sans peur» ord över »Svarta
familjen» och herr Nycanders kritik därav påpeka
att herr Nycander själv får stå för vad han skriver
och »Sans peur» för sitt. Endast den principiella
enhetligheten är redaktionellt nödvändig och den
finnes, ty det är betydlig skillnad på
synpunkterna i ett filmkåseri och en betonat litterär
filmkritik.

B,ed.

och plågad min säger några ord, då mannen
plötsligt springer upp, tager henne i sina
armar och trots hennes rop och motstånd
söker kyssa hennes läppar, medan hundvalpen
hoppar omkring honom och nafsar åt hans ben.

Men i detta ögonblick skynda två andra
unga män in i trädgården, rusa fram till det
stridande paret, hugga fridsstöraren i kragen
och ge honom ett kok stryk, som säkert
skulle blivit ännu grundligare, om inte flickan
trätt emellan och bett om försköning för
den allt för våldsamme friaren. Denne
slappes alltså lös, och med ansiktet förvridet av
hat knyter han handen åt sina tuktomästare
och utslungar en hotelse om hämnd, varpå
han tar ett hopp över staketet och försvinner.

Och därmed var första akten slut. Det

artade sig ju, som man kunnat vänta, till
en rövarhistoria av det vanliga rafflande
slaget, men tack vare det angenäma intryck,
flickans intagande gestalt i förening med
landskapssceneriets skönhet kvarlämnat,
motsåg jag dock de följande scenerna utan större
motvilja. I programmet tog jag reda på de
olika personernas namn och inbördes
ställning och fann, att flickan hette Grace och
tillsammans med sin bror Georg, den ene av
de båda unga män, som uppträtt som hennes
räddare, bebodde den lantgård, belägen i
Canada, där dramat utspelats. De bägge
syskonen voro barn till en invandrad
engelsman, som för något år sedan avlidit och
lämnat dem ensamma i besittning af gården,
vilken de sedan gemensamt ägde och skötte.

Forts.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:46:28 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biografen/1914/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free