- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
194

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

194

BIOGRAFEN

Kungliga biografägare.

»De lägre klassernas nöjestempel»,
»småfolkets teater» och annat i samma väg ha
varit epitet, som länge och oftast i smädligt
och nedsättande syfte vidhäftats de salar,
där filmbanden upprullats till de stora,
breda och djupa folklagrens mångsidiga
allmänbildande och omväxlande förströelse,
och ej sällan ställt bion i led och rang med
de simplaste marknadsnöj én. Må det så för
hundraelvte gången gärna medges att den
ungdomliga och därför ouppfostrade
filmkonsten till dessa förringande omdömen bär
sin rundliga del av skulden, den utveckling
kmematografien numera i egna och alla
fördomsfrias ögon redan nått, har förvandlat
slika biografernas attribut som de
ovannämnda till verkliga hederstitlar, vilka vi
stolt acceptera i klart medvetande om att
filmens konst, rätt övad, är det mäktigaste
medel att förvandla det kulturellt »lägre» i
ett högre och att den ensam kan bereda
ögat, fantasien och i bästa fall även tanken,
en njutning och förströelse, som på andra
vägar ej står att vinna för den obemedlade
och, då det gäller intryckens kvantitet, ej ens
för den rikaste.

Men oavsett den obestridliga riktigheten
i detta, så börja sådana dekorativa fraser
att i sin tillämpning på biograf och film
bli allt mera haltande och, då man räknar
med fakta, bra litet täckande begreppet.
Biograf publik ens sociala nivå är, utan att
den därför minskats i sin dimension på
djupet, tvivelsutan i oavbrutet stigande, även
då man härvidlag räknar med graderna av
bildning, rang och förmögenhet, ocli bion
har icke blott alla betingelser att i inre
avseende nobiliseras, även i det yttre kan den
nya bildkonsten dokumentera sin vunna
förnämligare rang genom att peka på andligt
och lekamligt förnäma utövare och
intresserade. Eller vad sägs, om vi för en gångs
skull göra en liten och säkert ofullständig

uppräkning av högsta herrar, som vi,
så att säga, kunna kalla kungliga
biografägare?

Om vi, som tillbörligt, först rikta blicken
på vårt eget kungahus, så finna vi där
biografintresset öppendagligt ådagalagt. Så gott
som samtliga våra kungliga personers
hemliv ha vi, osökt framställt, upprepade gånger
fått skåda på den vita duken, och en
nyligen skedd hovleverantörsutnämning inom
filmbranschen visar oss kronprinsen som en
filmens erkände avnämare. Såväl han som
hertigparet av Västergötland äro nämligen
ägare av sina egna med förstklassig attiralj
utrustade biografer till sitt eget, sina barns
och väl även intimare gästers höga plaisir.

Gå vi nu ned till »das grosse Yaterland»
söder om Ostèrsjön. Där anteckna vi
likaledes ett flertal suveräna kronbärare som
biografägare. Den stora och förhärjande
eldsolycka, som för några månader sedan
lade de nyare delarne av storhertigliga slottet
i Mecklenburg-Schwerin i ruiner, påstås med
mer eller mindre sannolikhet haft sitt
upphov i storhertig Fredrik Frans IV:s privata
kino, en obevisad beskyllning, som väl ej
kommer att hindra att vid restaureringen
en ny och mera eldsäker sådan uppstår ur
förstörelsen.

Liksom den oftast fotograferade är kejsar
Wilhelm väl också den trägnast avfilmade
person i världen. .Hans intresse för den
levande bildens konst, annars i mångahanda
måtto dokumenterat, synes dock icke ha lett
till inrättande av någon stationär kejserlig bio
på något av de egna slotten. Vill han, som
han ofta gör, njuta av den vita dukens under,
måste han, då han ej som en vanlig dödlig
kan köpa sin 50-pfennigbiljett till en vanlig
kintop, antaga inviter till särskilt för honom
och svit föranstaltade filmförevisningar på
ordinarie biodukar eller besöka kronprinsen,
som i sitt Potsdamspalats äger en proviso-

Inkasseringar
Juridiska uppdrag
SnHditetsunnlvsnincar

Svenske Handelsbyrån,

|T> fflfejjfcäQryk,’! i"" ng £L ,S tr>o 1/ h.<j lm .A T 11 7j\_________

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:46:28 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biografen/1914/0294.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free