- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
246

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

246

BIOGRA.KEN

Vi ha passat på att intervjua hr B. om
kompetensen hos våra biografmaskinister och
de önskemål, som det nybildade
fackförbundet uttalat härvidlag. Hr B. instämde i
dessa och påpekade, att fordringarna i
Göteborg äro betydligt strängare och kontrollen
skarpare än i Stockholm. I den förstnämda
staden kräves absolut att maskinisten
praktiserat i det elektriska facket.

Hr Bengtsson, som nu är 36 år,
kommer utan tvivel att få bevittna nya
underbara utvecklingsstadier inom biografen, denna
de »obegränsade möjligheternas» modärna
förströelse. För en stor del av publiken är
hr Bengtsson känd från duken, i det han
spelat in ett flertal skämtbilder och under
konstnärsnamnet Laban gjort stor
skrattsuccés. —gh.

Teater kontra bio i
Frankrike*

Löjliga kampmetoder.

1 själva den fria republiken Frankrike
råder för närvarande ett verkligt
krigstillstånd mellan teater och biograf.
Häromdagen höllo teaterdirektörerna i Paris ett
möte för att diskutera orsakerna till att de
ha så dåliga hus, under det att publiken
överflödar på biograferna, och vilka mått
och steg som skulle vidtagas för att få detta
sakförhållande omvänt.

Här framfördes de mest otroligt löjliga
förslag för att dräpa bio. De gamla
vanliga att staten skulle förbjuda flera
biografteatrar eller endast tillåta en i vart
polisdistrikt döko naturligtvis först upp. Men
sedan växte Thaliatuppkammen åskilligt.
Kan man verkligen tänka sig sådana
möjligheter som att i enlighet med andra
förslag »endast personer som förut besökt
teatrar skulle få tillträde till biograferna» eller
att »entrépriserna till biograferna skulle
bestämmas av teaterdirektörerna» ! Man gick
så långt att mötet på allvar föreslog att,
ifall ovannämnda mått och steg eller
liknande inte hjälpte, myndigheterna skulle i
teaterkonstens intresse låta stänga alla
biografer.

Ni skrattar, bäste läsare och
biografha-• bitué, men så trångt räsonnerar man verkligen
i den metropol, som framför allt vill vara
frihetens och intelligensens! Och ingen av
de närvarande opponerade sig mot sådana

drastiska åtgärder soitt de föreslagna eller
föreslog någonting förnuftigt för att möta
biografkonkurrensen. Den bästa lösningen
hade väl bort vara den att man för sig
klargjorde de verkliga skälen, varför publiken
överger teatrarna och fyller biograferna.
Hemligheten med de senares framgång ligger
väl — skriver en korrespondent från Paris
till »Kine Weekly» — i just den
reklamfras, som jag häromdagen hörde en
»biografhaj» vid Boulevard de Clichy utbasuna med
all sina lungors kraft:

»Här får ni valuta för kovan!»

Det vore något att ihågkommas av
teaterdirektörerna, när de i stället bjuda sämre
valuta än biograferna, men till dubbelt pris
och mycket däröver.

Apropos biografen har bland andra
framstående fransmän hjälten från Fashoda,
överste Marchand, yttrat sig om filmen. Han
anser att den bör bli till oerhört stor nytta
i kolonierna för »tämjande» av obildade
stammar och särskilt rekommenderar han i
denna avsikt skämtbilder.

»Narra dem att skratta», säger han, »visa
dem inga krigsredskap eller krigsbilder, så
skall ni få se att filmen kan bli det bästa
och fredligaste medel i kolonisationens
tjänst.»

Detta är ju lika klokt som humant
re-sonnerat. En annan berömd fransk general
Galleini instämmer häri och tillägger att
förevisandet av bilder, som visa
koloniseringsarbeten, t. ex. järnvägsanläggningar o. d.,
borde visas även i hemlandet och där verka
mycket gott. Charley.

modebild.

Uårklüàningar frän (Tlaison Royale.

Gaumont.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:24:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biografen/1914/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free