- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
264

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

264 BIOGRAFEN

Biograf och journalistik.

En blick in i framtiöen.

Mr Robert Donald, utgivare av den stora
Londontidningen »Daily Chronicle»,
profeterade nyligen om den icke avlägsna
tidpunkt när nyheterna på filmen skulle
ersätta läsningen av de dagliga
nyhetstidningarna. Detta, att reportern skulle
fullständigt göras överflödig av biograf kam eran,
är ju för en tidningsman ett något dystert
perspektiv.

Icke förty finnes det, skriver en förf. i
»Kine Weekly» ett utomordentligt vidsträckt
fält för biografen inom den stora pressen,
och den har redan börjat spela en viktig
roll viel redigerandet av mer än en tidning
vid Fleet Street (Londons stora
tidningskvarter). Den vanliga kameran, vilken
endast kan taga en fotografi åt gången, har
praktiskt blivit fullständigt deklasserad inom
pressen av biografkameran. Den förra har
bara ett öga under det att den senare har
tusen och inte kan gå miste om de mera
viktiga detaljerna. Det är sällsynt att clen
gamla metoden uppfångar själva
huvudmomentet i en rörelse.

Största delen av de händelser som
utgöra det finaste av illustrerad journalistik
är en affär på endast ett par sekunder men
hur sällan träffas inte den verkliga poängen
av fotografikameran även om fotografen är
aldrig så skicklig. Att fördelarna med
biografen i detta avseende ha blivit erkända
är tydligt, då åtminstone en stor tidning i
världsmetropolen gjort upp med ett
filmbolag för leverans av vissa dagshändelser.

Gaumonts berömda film av sensationen vid
fjolårets Derbylöpning greps ivrigt av
företagsamma utgivare, och det var säkerligen
just då som publiken, liksom även
journalisterna, för första gången fick klart för sig
den nya fotograferingsmetodens stora värde.
Den är inte blott en hjälp för det
illustrativa utan även för den beskrivande
reporterns blick. I nämnda fall kom Gaumonts
Derbyfilm som en räddande ängel.
Tjogtals närvarande pressmän kommo inte ens
i närheten av det ställe där den
.sensationella händelsen inträffade. Det var svårt
att få detaljer och givna upplysningar voro
ej att lita på. - • . 4

Huvudreportern för en morgontidning
återvände nedslagen till redaktionen.
Händelsen hade inträffat inte långt ifrån den plats
där han stod, men han hade inte sett den
och ingen hade kunnat ge en tillförlitlig
beskrivning. Han talade om detta sorgliga
faktum för nyhetschefen, vilken efter en
stund tröstade, honom med den lika
lakoniska som träffande ordern:

»Gå och se filmen på Empire-teatern!»

Följande morgon innehöll tidningen den
troligen briljantast skrivna redogörelsen för
händelsen — tack vare filmkameran.

Vilken skön känsla för en journalist att
skåda en händelse i minsta detalj i
fotografier! Hundratals sådana att välja ibland,
var och en åtèrgivande just det viktigaste
momentet -— inte bara snapshots av vad
som hänt förut och efteråt. Tänk när varje
tidning får sin egen projektionsapparat och
duk och reportern i allt lugn kan beskriva
händelsen in i minsta detalj. Utan tvivel
en lysande framtid för biografen i pressens
tjänst!

£
re

|
(Q

.o

w
QC

bo
"o

A
03

C
X

£

»

U

Saumont.

Pariser moder.

Pathé.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:46:28 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biografen/1914/0394.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free