- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
332

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

332

BIOGRAFEN

så till vida att vi togo fram saxen, och
skarvade hop enligt Kajsa vargs recept.
"Krigets fasor" hade vi i lagom små
stumpar från Balkandrabbningarne, och
utspädda med manöverbilder, trupprevyer och
fotograferingar från orter, som figurerade å
extrabladstelegrammen, räckte de till små
.pigga anrättningar i avvaktan på alla de
"monopoliserade" krigsjournaler, som vi
nu ha så gott om, att Egypten väl inte
hade mera god råd på gräshoppor. Det är
fara för övernäring, ty man kan inte sluka
sönderskjutna städer i oändlighet.
Sönderskjutna städer i öster, sönderskjutna i
väster. Flyktingar, som draga i väg, och
flyktingar som vända åter. Soldater, som
njuta "en välbehövlig vila". Känns det
igen ?

Det vill allt till, att vi annonsera våra
"monopoliserade" krigsbilder både långt och
utförligt och piffigt. Men i den vägen äro vi
duktiga.

Annonserar Per en kilometer, så kan
väl Pål bestå sig två och Peter tre.
Påhitti-ga äro de: om Pers "tyska" filmer äro
"upptagna med särskilt tillstånd" av tyska
generalstaben, så behöva inte Påls
engelska ( !) vara sämre. Och när Peter med
sina ryska har brått att följa i spåren, så
händer det att han inte nr sin proklamation
hinner ens stryka bort, att de visas endast
hos — Per eller Pål. Ja, så där hiskligt
bråttom har en och annan av oss haft, och
det har nu verkligen kommit oss att baxna
lite var för våra reklammetoder. Det
glunkas om något samarbete, som skulle vara
i görningen, för att röja upp med denna
hetsjakt och ett som annat beträffande
re-klamering i övrigt. Inte skulle det skada,
om det bleve något som verkligen toge skruv.

Naturligtvis har jag överdrivit något
an-belangandes krigsbilderna. Det börjar bli
mera liv och omväxling att skönja i dem
också, sedan upptagarne på respektive håll
blivit varmare i kläderna. Vi kunna inte
vara dem förutan, varken vi eller publiken,
som i dessa dyra tider hellre unnar sig ett
billigt och gott biografnöje än dyrare
förlustelser med mindre behållning.
Krigsbilderna ha givetvis sin del i dragningen, de
också. Dessutom är det nog så, att biografen
i spännande och tryckta tider är allt efter
omständigheterna den rogivande eller
stimulerande faktor, som bäst står i kontakt
med nutidsnerverna. Så är det, och intet
ont i det.

Nu vill jag inte ha sagt, att, om kriget
skulle bli så långvarigt, som det ser ut till,
ruljansen alltjämt skall kunna gå så flott
som nu. För det första kan man räkna ut,
att när senaste inspelningssäsongens
lager-börja sina, skall det nog bli tvunget här och
var att vända mera på fjärdingen än
hittills varit behövligt. I de neutrala länderna
blir dock påkänningen minst. Gynna svensk
industri! Dessutom ha vi ett i så stor
skala filmproducerande land som Amerika.
Vitagraph, Edison m. fi., m. fi. släppa inte
taget. Även europeiska firmor ha
amerikaniserat sig, men om de därmed äro
tillräckligt "neutraliserade", det återstår att se.
Det lär inte duga på åratal framåt att
försöka spela exempelvis franska dramer på
tyska biografdukar eller vice versa. Den
österrikiska censuren har, ser jag av en
filmtidning, så till vida fått sitt arbete
förenklat, att den skall ohne weiteres
förbjuda alla franska, engelska, ryska,
belgiska, japanska, serbiska och montenegrinska
filmer — ifall det nu finns några
montenegrinska också — medan de "neutrala"
censurerna säkerligen ha det jobbigare än
vanligt med att rensa dc krigförandes
produkter å ömse håll från inbördes
bekrig-ning rörande "gräsligheter"; åtminstone
har det framgått, att danska censuren haft
sina klammerier.

I så måtto kommer kriget att sätta
långvariga och svårutplånliga spår efter sig i
branschen, att det för oberäkneliga tider
kringskär filmens hittillsvarande
ojämförliga internationalitet — såsom det antyddes i
en ledare i Bios nr 21 — och avskär hela
system av invanda affärsband. Mera up to
date än de flesta andra branscher och med
redan bevisad ackomodationsförmåga, skalf
nog vår bransch förstå att rangera sig, och
för oss neutrala blir det på detta som på
många andra områden en sporre att hålla
oss framme, när lugnare tider stunda, och
skära guld om inte precis med täljknivar så
åtminstone med små pennknivar. Det kan
gå därhän, att mången, som menat de
krigförande ha tänkt ont. över honom, skall
finna detta vänt i godo på ett sätt och i en
grad, som han aldrig kunnat drömma om.

Så ha vi då sett, att filmen lever än och
biografen med den, och att så med all
säkerhet skall förbliva. Vi lita på publiken,
och publiken kan lila. på oss. Kriget har
inte besegrat filmerna.

Biographicus.

Mihhihh af rnkknifvnr "te. utfHres af-

Minninn beros bolag. Eskiutuna.

U 11 (1111U y Gulamedalj: Stockh. 1897, Paris 1900

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:46:28 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biografen/1914/0486.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free