- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
333

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIOGRAFEN

333:

Dst bästa kaffet kokas l

KUNGSSRS

Aluminium-Kaffepannor,,

OBS.! Kragen hindrar öfverkokning.
Starka Välgjorda. Prisbilliga. Prydliga.
A.-B» Kungsörs Bleckkärlsfabrik,
— Kungsör. —
OBS.! Firmamärket ä grepen!
Fullständig priskurant å aluminiumkärl pä begäran-

Orgel- &

Piano Si

14 första pris.
Fabriken grundad 1885.

Åktieb. A. G. Rålins

Begär vår nya ill.
katalog (erhålles gratis och
franko), vari Ni erhåller
kännedom om våra nya.
av fackmän vitsordade
uppfinningar i branschen.

5 års garanti.
Orgel- &
Pianofabrik, Amål.

Fotografi och
kinema-tografi i krigets tjänst.

I »Frankfurter Zeitungtc ger Max Frank en
intressant redogörelse för fotograferingens och
kinematograferingens betydelse i den moderna
krigsvetenskapen.

Särskilt viktig är fotografiens och den
därmed sammanhängande kinematografiens
användning vid undersökning av vapnen och deras
verkningssätt, kulans bana och skottets verkningar.
Här ger fotografien upplysningar, som det på
annan väg, genom optisk iakttagelse, är alldeles
omöjligt att skaffa sig, ty det är här fråga om så
utomordentligt hastiga intryck, att det för vårt
öga är omöjligt att ens tillnärmelsevis skilja
mellan dem och följaktligen ännu mer omöjligt för
vår hjärna att bearbeta intrycken. Även om det
bara vore fråga om ett enda kort intryck, sviker
synförmågan ändå alltför lätt, och vi äro utsatta
för optiska förvillelser av alla slag. Men så
snart det gäller mer än 7 à 10 intryck i minuten
förmå vi över huvud taget ej att skilja dem från
varandra ; de smälta samman till ett enda intryck.
Det är det kända fenomenet med ekrarna i ett
rullande hjul. På grund av de fotografiska
plåtarnas stora känslighet är man emellertid i stånd
att på detta sätt uppta inte bara vissa intryck av
helt kort varaktighet, utan även ett stort antal
olika bilder i följd. Det är detta man som
bekant kallar kinematografi.

I allmänhet går kinematografien ut på att
frambringa illusioner av en rörlig fotografisk

bild, i det de enskilda bilderna framföras med
den riktiga hastigheten, så att de för ögat åter
sammansmälta till en enda bild. I
krigsvetenskapen spelar detta ingen roll. Målet är tvärt
om nått med isoleringen av de olika leden och
tillstånden i rörelsen, därför att man här just vill
studera skillnaden mellan de olika bilderna.

De kinematograferingar, som äro av betydelse
för krigsvetenskapliga undersökningar (bilder av
flygande projektiler), vara endast en
femhundratusendel av en sekund. Till dessa upptaganden
fordras alldeles speciella anordningar, som
fullständigt avvika från de vanliga fotografiska
apparaterna. För att kunna uppnå belysningar
av så kort varaktighet, använder man den
elektriska gnistan, som redan 1887 användes av E.
Mach i Wien, vilken därmed lade grunden till
den fotografiska krigsvetenskapen i trängre
betydelse. Inte mindre storslagna äro de resultat,
som uppnåtts genom den krigsvetenskaphga
kinematografien, vilken först infördes av professor
Cranz i Charlottenburg. Medan det vid de
vanliga till förevisning avsedda filmerna endast tages
15—25 bilder i sekunden, vilket är tillräckligt
för att frambringa rörelseillusion, kan man genom
den krigsvetenskapliga kinematografien uppnå ett
bildantal av 5,000 i sekunden, vilket naturligtvis
endast är möjligt med tillhjälp av den
intermit-terade elektriska gnistan.

Först och främst anställas med fotografiens
och kinematografiens hjälp undersökningar
huruvida vapnets avskjutning försiggår på rätta sättet
och varpå eventuella fel bero. Det rör sig ofta
om detaljer i de olika delarnas form, som dock
kunna ha stort inflytande på skottets verkan.
Det är av vikt att konstatera, hur de
tomma hylsorna slungas ut, om och hur mycket
krutgas som tränger ut, om oförbrända krutkorn
utstötas genom vapnets mynning — kort sagt, hur
vapnet fungerar i olika hänseenden.

Lika stor uppmärksamhet ägnar man skottets
fortsatta bana. Även i denna gren av
krigsvetenskap, den s. k. ballistiken, ger fotografien
utomordentligt viktiga upplysningar. Här gäller det
först och främst att så noggrant som möjligt
mäta projektilens hastighet, och med
fotografiens, under vissa omständigheter
kinematografiens, hjälp är det möjligt att vid hastigheter på
900 meter i sekunden uppnå en
hastighetsbestämmelse med endast intill 0.03 procents
avvikelse.

Den hastighetsförlust, som förorsakas av
luftens motstånd, är också av betydelse. Till och
med de luftförändringar, som uppstå i
projektilens omgivningar, kan man genom särskilda
metoder uppta fotografiskt.

Slutligen undersökas också kulans verkningar
på kroppen på fotografisk-kinematografisk väg,
inte bara i fråga om livlösa föremål utan även

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:46:28 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biografen/1914/0487.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free