- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
349

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIOGRAFEN

349:

ken «Hur man fabricerar en krigsfilm« och
artikelförfattaren blottar oförbehållsamt hur man
därvid går till väga. Själv var han med bland
filmspelarna, som voro iklädda uniformer och
platsen för krigsdramat, som skulle utspelas i
Belgien, var en villa i en av Londons
förstäder. Anlända till villan förklarade regissören
hur han tänkt sig allting. Stugan skulle
försvaras mot ett fientligt överfall. Man spelade så
naturligt som möjligt, man sköt och slogs, några
ofarliga bomber fingo spela sin roll i dramat och
många soldater utvecklade ett stort, personligt
mod och stupade på sin post. Den ((belgiska»
stugan försvarades in i det sista och dess tappra
försvarare lågo döda bland de rykande ruinerna.
Även i andra delar av den Londonska
förstadsträdgården ägde krigsscener rum. Tyska officerare
hängåvo sig åt vilda orgier och drucko
sockerdric-ka ur champagnebuteljer, under det de för sitt
nöjes skull sköto till måls mot familjeporträtterna på
väggen. Inifrån ett av rummen i denna
förstadsvilla hjälpte en sköterska ett barn att
undfly genom ett fönster, sedan de tyska soldaterna
satt eld på huset.

Detta inspelade krigsdrama var således
iscensatt för att påverka människors tanke- och
känslovärld i en bestämd riktning och att de, när de
sågo tyska soldater fira champagneorgier och
skjuta till måls på gamla familjeporträtt, skulle
få den föreställningen att sådana händelser
verkligen passerade i Belgien i närvarande stund.
Och då är i själva verket detta uppskakande
drama fabricerat i en smart och uppfinningsrik
hjärna och händelsen tilldrager sig i en av
Londons förstäder.

Detta är en sak för sig, humbugen triumferar
så ofta när allmänhetens intresse för det
aktuella kräver starka sensationer, men vi ha
också verkliga krigsfilmer, som äro tagna på
krigsskådeplatsen och äro av stort historiskt värde,
och där finns många sådana. Den väg som
biografägarna ha att slå in på är således att
refusera alla krigsfilmer som inte äro äkta. De
äkta äro tillräckligt många för att kunna
tillgodose allmänhetens krav på krigsnyheter och
allmänheten får inte bli vilseledd. Den måste ha
klart för sig att vad den ser för sina ögon är
sådant som faktiskt ägt rum därute på den stora
världsteatern, och detta kommer i längden att
verka gagneligt för både publiken och för
biografägarna själva, även om den sensationella
lusten att se rafflande saker måste begränsas.
Kvar står alltid ett ohyggligt faktum av krigets

A B E C A» ip"im™

TVÅLEN är bäst och angenämast
............... för huden. ...............

grymhet och brutala verklighet, att ytterligare
brutalisera det och att genom lögnaktiga
hop-diktningar uppväcka människors lidelser och
na-tionalhat, torde i tider som dessa kunna anses
tämligen överflödigt.

Undervattenskinematografi.

Ingenjör Williamsson från Norfolk i
Virginien U. S. A., har i fjor uppfunnit en
apparat, som möjliggör kinematografiska
upptaganden under vattenytan. Apparaten
består av fyra delar. Först fartyget, som har
ett upptagningsrum i form av ett ihåligt
halvklot, men på ena sidan har ett fönster
och lämnar utrymme åt operatören. Som
tredje del kommer det metallrör, varigenom
denne kan stiga ned i denna klotformiga
kammare och slutligen en reflektor, som
återkastar ljuset från en elektrisk lampa på
1,000 normalljus.

Vad denna uppfinning i kinematografväg
kan komma att bjuda av värde för
vetenskapen, av sensation för åskådaren av sådana
undervattensfilmer är tydligt. Ett nytt
bolag har redan bildats för att exploatera
uppfinningen, som för våra vetgiriga ögon
kommer att avslöja djur- och växtlivet i en förut
av människoögat osedd ny värld. Som
sensationell insats i filmdramer blir denna
undervattenskinematografi säkerligen också
betydelsefull. Och då krigsbilderna äntligt
gått oss förbi, bli nog bilder av denna art de
stora "slagnumren".

En filmskådespelares äventyr.

Löjtnant Rose, som är Londonpublikens
gunstling, och som figurerat i många
biografdramer, där han fått utföra hjältens roll, har nu i
verkligheten upplevat ett äventyr, mycket mera
uppskakande än de låtsade, i vilka han spelat
en så framstående roll. Sedan kriget bröt ut, har
löjtnant Rose nämligen fått lämna sin befattning
hos det filmbolag där han var anställd, och trätt
i aktiv krigstjänstgöring. Löjtnant Rose kallas
han allmänt av den publik, vars hjärta han
vunnit genom sitt raska och hurtiga upoträdande i
diverse dramer, men i privatlivet kallas han mr
Norgate och är sjöofficer. Han var ombord på
pansarfartyget Hogue, när det borrades i sänk
av en tysk toroed och om denna händelse
berättar han följande :

Keee

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:24:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biografen/1914/0511.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free