- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
379

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIOGRAFEN

379:

"Filmer från fronten!"

Åtskilliga notiser och artiklar i dagspressen ha
velat hålla före att de bilder av kriget
kinemato-graferna presenterat allmänheten långt ifrån att
vara autentiska äro «lavede« och i ett föregående
nummer av denna tidning återgåvo vi en artikel
ur en av Londons största dagliga tidningar, vari
det oförbehållsamt blottades hur man går tillväga
vid fabricerandet av en krigsfilm, men samtidigt
betonade vi att det, vid sidan av dessa utslag av
humbug, även finna verkliga, på platsen tagna
krigsfilmer, vilka för samtid och eftervärld äro
av srtort historiskt intresse.

Vi äro i detta nummer i tillfälle att meddela
på vilket sätt man går till väga för att få de i
världsdramat medspelande att på sarrma gång
tjäna filmens syften och den oerhörda risk som
filmaren utsätter sig för. En sådan orädd och
kallblodig man har ett engelskt filmskompani i
sin tjänst och hans namn är Bizeul. Hans
äventyr kunde fylla sidorna i en hel bok. Mitt un-„
der brinnande krig smög han sig förklädd in 1
den belgiska staden Gent och höll sig under två
dagar dold i ett hus som låg mitt emot
rådhuset för att passa på tillfället att «knäppa« av
alla de intågande tyska soldaterna. Det måste
även för en djärv och äventyrsälskande natur
ha varit ögonblick av oerhörd spänning, ty hade
tyskarna fått syn på monsieur Bizeul, och hans
nationalitet blivit röjd, skulle varken han själv
återsett London eller den biografbesökande
allmänheten någonsin satts i tillfälle att beundra
denna i sanning «äkta« krigsfilm. Åtskilligt
enklare och bekvämare är det att arrangera en
tillfällig krigscen med alla dess nödiga attribut, men
monsieur Bizeul har till och med riskerat det
dyrbaraste människan äger, sitt eget liv, för att
tillfredsställa de anspråk man ställer på en
verkligt förstklassig film. Om dessa kritiska
ögonblick, då hans sinnesnärvaro sattes på så hårda
prov, berättar monsieur Bizeul följande:

((Under natten till söndagen lämnade de
allierade Gent och det kungjordes officiellt att
tyskarna skulle taga staden i besittning. Detta
hindrade oss inte från att njuta en god sömn på

Hotell Grand, där jag tagit in. Omkring
klockan åtta på måndagemorgonen anlände en trupp
soldater och cyklister till rådhuset. De firade
ned den belgiska flaggan och hissade den tyska
och meddelade borgmästaren att general von
Be-seler klockan 11 skulle göra sitt inträde i
staden. Jag vidtog genast mina mått och steg, och
med stor svårighet lyckades det mig äntligen att
erhålla ett rum i ett kafé i andra våningen med
utsikt mot rådhuset. Jag placerade min camera
i fönstret som var öppet på glänt och gick och
åt middag medan jag avvaktade händelsernas
gång. Vid tretiden började tyskarna tåga in,
regemente efter regemente, som avlöste varandra
med kanoner och vagnar och denna procession
defilerade förbr mitt fönster tills klockan var
en kvart över fyra. Sedan jag tagit min film
utandades jag en lättnadens suck, men ännu
återstod mig åtskilligt. Jag måste på ett eller
annat sätt komma ut ur Gent och detta var
lättare sagt än gjort. Det fanns endast en
utväg för mig, nämligen att över Holland
komma till England. Det var inte lönt att tänka på
Ostende, ty vägen därimellan och Brügge var
ockuperad av fienden och heta strider pågingo
utefter hela linjen. Jag lyckades till slut hyra
en mjölkkärra och i botten på den placerade jag
min kamera och mina dyrbara filmer. Var
och en känner nog till dessa belgiska
mjölkkärror, av vilka de mindre bruka dragas av
hundar. Förklädd, så att jag var absolut
oigenkännlig, och 1 sällskap med en ung belgare,
gav jag mig därpå i väg. Så långt monsieur
Bizeul. Hans väg till England betecknar en
hel serie av äventyrligheter, men hur det var
lyckades det honom att komma förbi fientliga
trupper och även en brygga, som vaktades av
soldater. Det kan nästan tyckas som ett
underverk att han till slut lvckades uppnå
London, där hans, under så kritiska ögonblick
tillkomna filmer, nu presenteras för
biografpubliken.

Lika lyckligt som för monsieur Bizeul gick
det också för mr Hibbert som även han är 1

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:46:28 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biografen/1914/0557.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free