- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Andra årg. 1914 /
442

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

442

BIOGRAFEN

Ett utslag av tysk
misstänksamhet.

Svenskt fabrikat och "filmkriget mot
fransmännen".

Från föreståndaren för Statens biografbyrå
härstädes ha vi mottagit följande uppsats :

Att den stora världsbranden icke lämnat ett
så läbtantändligt ämne som filmen oberört, är
endast vad man kunnat vänta. Våldsamma
rubbningar ha inträffat i fiJme’ns internationella
banor, och i synnerhet är det de hittills
dominerande franska fabrikaten, som nu finna stora
områden stängda för sig, liksom naturligtvis tysk
och österrikisk film lider motsvarande avbräck.
I Tysklands biografmannavärld har proklamerats
ett slags ((heligt krig« mot allt vad fransk film
heter, och det kriget föres med så mycket
farligare iver, som från franskt håll dan tyska
filmindustrien funnit sig redan tidigare med stor
skärpa motarbetad.

I dessa stridigheter ha vi från svensk sida
ingen anledning att blanda oss in. Här i
landet är i mån av behov film av tysk, fransk och
engelsk nationalitet eller vilken annan
nationalitet som helst välkommen, om den är god,
liksom man hoppas, att den unga svenska
filmindustrien, som redan gjort en vacker debut på
utlandet, skall finna ett välvilligt mottagande
överallt, där vi ha vänskapliga förbindelser.

Med hänsyn härtill måste en bestämd gensaga
riktas mot en artikel i senast hitkomna häfte av
den mycket ansedda tidskriften «Bild und
Film«, där ingen mindre än hr Alfred Rosenthal
i Dusseldorf, ((Vorsitzender des
Provinzialver-bandes Rheinland-Westfalen im Verband zur
Wahrung der Interessen der Kinematographiea,
drager i härnad mot de franska filminflytelsema,
hur indirekt de än må göra sig gällande, och
därvid råkar skjuta alldeles över målet, då han
mom den franska intressesfären placerar även
självständigt svenskt fabrikat.

....................................................—

C31-/+.

Det kommer icke an på — förklarar hr
Rosenthal — i vilket land filmfabriken är
belägen. Huvudfrågan för oss (tyskar) i vår
anti-franska rörelse är den: i vems ficka hamnar
förtjänsten ? Många märken, som se neutrala
ut, äro egentligen bara Pathévasaller.
Förtjänsten på dessa flyter in i franska fickor. De äro
upptagna och kopierade på franskt positiv- eller
negativmaterial, sättas i cirkulation från
huvudaffären i Paris etc., ,etc. Och med stöd av ett
gammalt Pathécirkulär uppräknas en lång rad
av maskeradt franska filmmärken, bland vilka
märkas Phönix-Film, Swedish-Film, Svenska
och Swedish Biograph, samtliga lokaliserade till
Stockholm eller Sverige.

Någon undersökning hur det förhåller sig med
de franska intressena i den långa raden av
övriga märken har man som sagt från vår sida
ingen som helst anledning att urgera, men desto
mera är det skäl att från svenskt håll giva några
upplysningar angående de här upptagna fyra
svenska märkena, som påstås vara franska under
neutral mask och lämpliga föremål för den tyska
kinovärldens krigsoperationer. Vad då först
angår märket uSvens^aa, så har det för länge
sedan utgått ur marknaden och kan lämnas
alldeles ur räkningen. Swedish Biograph är
signaturen på Svenska biografteaterns i
världsmarknaden utgående produkter, bakom vilka
veterligen icke ligger en enda fransk centimes
intresse. Affäre’n är rent och självständigt svensk
och utgör icke något lämpligt tysk
bojkottföremål, så länge tysk filrn — även där den, t. o.
m. innevarande säsong, uppträder med fransk
råfilmsignatur! — åtnjuter välvilligt mottagande
i Sverige. Fabrikatet utgår såväl negativt som
positivt endast i Kodakfilm eller samma märke,
vid vilket även den tyska kvalitetstillverkningen
är bunden, då den icke, trots allt, föredrager
den billigare franska råfilmen. Att framställa
den enda betydande svenska firma, som ägnar
sig åt filmspelning för världsmarknaden, såsom
beroende av eller samarbetande med Pathé
verkar på initierat håll här i landet endast
muntrande, men kan givetvis, när det kommer ifrån
en facklig auktoritet, bli trott i Tyskland och

f|’ J af rakknlfvar etc. utföres af =

\ nn inn bergs b°laq-

U11 |J IIIII y Guldmedalj : Stockh. 1897, Paris 1900.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:46:28 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biografen/1914/0646.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free