- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / Tredje årg. 1915 /
28

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

28

BIO GRAFEN

Kinoplastikon eller levande
bilder utan skärm.

För omkring fem år sedan gjorde en tysk
uppfinnare det rönet att om levande bilder
projicierades genom att återkastas på ett
bestämt sätt, skulle man kunna undvara den
vanliga vita projektionsskärmen och få en
bildframställning, vid vilken det skulle se ut
som om personerna i filmen rörde sig fritt
omkring i omgivningen inom en naturligtvis
tämligen begränsad ytvidd, så att åskådarna
snarare fingo intryck av att övervara en
riktig teaterföreställning än en
filmföreställning. Uppfinningen hade dock i sin
ursprungliga form tämligen stora brister.
Sålunda kunde blott mycket små figurer
proji-cieras, så att det hela närmast erinrade om
dockkomedi, och i projektionen kunde man
icke få färger med; det var alltid vita
personer som uppträdde, vilket man sökte råda
bot på genom att väsentligen spela pjäser,
vari Pjerrot och klovner spelade
huvudrollerna. Efter många invecklade försök har
man nu uppnått att kunna förevisa den
ursprungliga uppfinningen i förbättrad
upplaga. Man behöver ej mera arbeta med
dock-aktörer, utan de uppträdande presentera sig
i full kroppsstorlek. I Wien och i London
har "filmen utan skärm" gjort stor lycka,
och man spår den en stor framtid.

Kär vi nu övergå till en beskrivning av
uppfinningens teknik, skola vi väsentligen
hålla oss till närstående diagram.
Projektionsapparaten (K), vilken vid vanliga
föreställningar av levande bilder är anbragt så,
att ljuset från den faller vinkelrätt ut på
skärmen, står här något åt sidan.
Ljusstrålarna, som utgå från den, passera först
genom en genomskinlig skärm (A). I stället
för att nu gå vidare till en projektionsskärm
möta de en planparallell glasskiva (B) under
en vinkel av 45 grader. Denna skiva, vilken
breder sig bakom hela prosceniumöppningen
(I), verkar nu som en spegel för det
strålknippe, som råkar den, och åstadkommer
således.. att strålarna återkastas
genom.prosceniumöppningen ut mot åskådarna,isåsom

Girf»*-

diagrammet visar. Bakom scenen, parallellt
med prosceniumöppningen och följaktligen
under en vinkel av 45 grader mot glasskivan
B, är bakre ridån (F) anbragt, tillräckligt
stor att täcka hela prosceniumöppningen. På
kort avstånd från bakre ridån finnas två
"kulisser" (E), lämnande emellan sig en
öppning, som i storlek motsvarar den plats,
på vilken filmen spelar. Från E till bakre
ridån F stiger golvet lätt uppåt, så att
personerna under föreställningen synas röra bj^
på detta vid den punkterade linjen C. ^
Kär nu filmen projicieras, skola de från
den utgående, bildformande ljusstrålarna
råka glasskivan och kastas ut mot åskådaren,
som om de komme från C bakom skivan.
Samtidigt ser åskådaren direkt genom
glasskivan bakre ridån F och kulisserna E, och

han får då intrycket att filmens personer
röra sig mellan bakre ridån och kulisserna; det
ser ut för honom som om de rentav gå bort
bakom kulisserna.

CÄBL ^NM^SSONS

& KOLIM PORTS:

LINNÉGATAN 73-7SA

• aikjfei sti

SAANOÅftOCK.

mm Tei rt*o
ftptmjTcl 3IM

Ät IM

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:46:29 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biografen/1915/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free