- Project Runeberg -  Biographiskt lexicon öfver namnkunnige svenska män / 22. Wachenfelt-Wässelius /
331

(1835-1857) With: Vilhelm Fredrik Palmblad, Peter Wieselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wässelius, Jeanette

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

331 Wässelius, Jeanette.



Torslow, Olof Ulrik, Sveriges störste n. v.
skådespelare och deu mångsidigaste ar alla både lefvande och döde;
Hjortsbergs fulla vederlike. Onekligen sjelf ett snille och
derför mäktig af de mest åtskiljda roller, såsom Gustaf Wasa,
Richelieu, Ludvig XI och XIV, K. Lear, Strozzl, Macbeth,
Buckingham, Latour och ända ner till Jovlal m. 11. i farcer.
Har äfven försökt sig såsom författare (t. ex. Edmund och
Clara, deklamalorium, gifvet, om vi ej roissminna oss, på en
Brendlers konsert). Decoratiousmålning är ej heller honom
främmande. Hans hustru

Torslow, Sara Fredrika, född Strömstedt, tragiskt
sublim som Lady Macbeth, änuu oupphunnen som Schillers
Elisabeth.

Se vidare i Theateralmanackan för 1839 och "Bakom
ri-deaun", Theat. Alm. för 1845."]

Då svårt är att veta hvem som lefver under det
supple-menter till Biogr. Lexicon hinna genomlöpa alphabetet, har
Red. velat visa brerskrirvaren sin tacksamhet och söka
afbörda sig någon ränta på Red:s skuld till de ifrågavarande
konstnärer genom meddelande af ofvanstående brefutdrag.
Efterföljare torde häraf väckas till större uppmärksamhet på
artister af ifrågavarande slag. Vi öfvergå nu till deu i sin
ordning i brefvet förekommande Jeanette Wässeliüs.

Vi lemna hennes börd och barndom, respecterande
Lindbloms grundsats, uttalad i det originella äreminnet öfver
Lehnberg: "Dessa likasom oädla minnen af eu torftig
ungdoms vidrigheter må böra föga återkallas." Dock — här
svettades talaren uuder tvånget att nämna Wimmerby
"bortskymda fläck"; men J. W. lär först sett ljuset i sjelfva
"Birgers stolta stad", omkring 1795. Hon vann sig först ett
namn såsom Zerlina och Ida, bildad under Fru Desgulllons
ögon, hvilkens känslighet och "aisance théatrale", hon
lyckligt lärde att efterbilda. Lika god aktris som intagande
sångerska utmärkte J. W. sig i allt högre roller. Mau
tvistade allena om hon öfverträffade sig sjelf i Armida eller
Sargine, i Romeo och Juliette eller Slottet Montenero o. s. v.;
men beundrade enhälligt omfånget och behaget i hennes röst,
likasom den snillrika uppfattningen ar charakterer och det
träffande i deras uttryck hos denna ar naturen rikt
begåfvade skådespelerska. Till pnblikens stora saknad lemnade
bon omkriug 1819 svenska theatern och följde sin man
dansören Casagli till Italien, der Madame Casagli vann en
namnkunnighet, jemnförllg med den Mamsell Jeanette Wässeliüs

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:31:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biosvman/22/0341.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free