- Project Runeberg -  Biographiskt lexicon öfver namnkunnige svenska män / 6. Haartman-Järta /
346

(1835-1857) [MARC] With: Vilhelm Fredrik Palmblad, Peter Wieselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hörberg, Per

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

346 Höabghq, Per.

mycket af uttryckets och rimmets svårigheter. Han m&Iade

både med oljefärg, kalkfärg och limfärg; graverade i
koppar, träd och papp; öfverförde gamla målningar på ny duk;
gjöt teckningar i tenn; skar i born och ben; modellerade i
lera och lät bränna statuer till trägårdsprydnader. Hans
bildhuggerier, vid hvilka han använde de enklaste verktyg,
sakna icke konstvärde. Han älskade äfven meckaniken:
gjorde till och med fioler, astronomiska instrumenter for eget
behof, och grubblade också på perpetuum mobile, ehuru
han insåg problemets orimlighet: än spekulerade han öfver
theologiska stridigheter, än studerade han constellationerna
på stjernhimmeln; än gjorde han schatuller, än statuer;
ifrån katecbesen till astronomien, ifrån trädskor till
perpetuum mobile, fanns slutligen knapt någonting, som ej på ett
eller annat vis sysselsatt hans nyfikenhet, eller någon sak,
vid hvilken han ej sjelf försökt att lägga hand. Emellanåt
sysselsatte ban sig med läsning särdeles af fornnordiska
böcker eller nyare skrifter i dessas ande. Att ban ej var
okunnig om sitt eget värde, kan slutas af detta uttryck till
Atterbom, i det ban talte om Stockholm: "der finnas många
som måla bättre än jag, mycket, mycket bättre. — Men de
ha inga ideer, förstår Herrn, jag menar med idccr stora
tankar."

Om charakteren af hans konst dömmer samma
granskare sålunda: Originell, fri, kraftfull, djerf, outtömlig på
uppfinningar, sann och djup i charakteristik — sådan står
han framför oss i sina verk, och dertill gjorde honom —
Naturen. Stor i sina ideer, rigtade han sitt bemödande
hufvudsaklig! på det Helas sammanverkan till en stor och
lefvande effekt; genom en snillrik gruppering, genom en rigtig
fördelning af mäktiga skuggor odh dagrar, förfelade ban ock
sällan sin afsigt. I det sublima är han ofta idealisk; den
mildare, ljufvare skönheten, den i veka och fina
färgskiftningar spelande Gratien var honom deremot oupphinnbg;
ännu mer detta högsta uttryck af Själ, der hon, liksom
Schelling*) säger om en bekant Madonnabild af Guido
Reni, tycks, från alla band befriad, så fullkomligt, att sjelfva
formerna bestå nästan blott af genomskinlighet och glans,
sväfva på egna vingar upp till sin förklaring. Betraktar
man del för del hans compositioner, så finner man lätt
skälen, hvarför ban i allmänhet bäst lyckades att framställa

*) Philosophiae I; e Schriften, 1 Th. ». 380.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:27:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biosvman/6/0354.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free