- Project Runeberg -  Om ideens förhållande till verkligheten /
25

(1849) [MARC] [MARC] [MARC] [MARC] [MARC] [MARC] Author: Johan Jakob Borelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

25 —

hafva allt innehåll; och a" naturens och andens rikedom är
blott den reella ideen, I>eraf följer, att det ej gifves ett
logiskt lif och sjelfmedvetna nde och ett reell derifrån åtskiljdt;
utan det reella lifvet øch sjelfmedvetandet är det logiska
sjelft såsom existerande. Och i detta hänseende gäller i
afseende på ideens recliisation såsom natur och ande åter
det, att resultatet just air den sanna principen. Den
absoluta anden har visserligen uti ideen sin allmänna form och
bestämning, men denna Ibestämning ar dess egen
sjelfbestäm-ning. Om således ideen är andens väsende och princip, så
är den dock endast princip såsom i sig innefattande det
absoluta innehållet; detta innehåll, d. v. s. den absoluta Anden
sjeif är följaktligen den sanna principen.

Den absoluta Anden är absolut fri och sjelfmedveten
personlighet, som uti sitt tänkande tänker sig sjelf*). Denna
dess tanke af sig sjelf iar den absoluta ideen såsom dess
sjelf best amning. Anden àr absolut innehåll, ideen dess form;
men innehållet och formen äro i väsendtlig enhet ined
hvarandra. Hvad den absoluta anden är tänkes i den absoluta
ideen, och anden har utom ideen endast bestämningen af
i-sig-vara, reflexion i sig, hvilken dock väsendtligen innehålles i den
absoluta ideen. Anden är tänkande personlighet, ideen dess
tänkta tanke; men Anden är blott tänkande genom tanken,
hvari den tanker sig. Den måste således väsendtligen
åtskilja sig i subjekt och objekt (tänkande och tänkt), men är
uti denna åtskillnad identisk med sig.

*) II w. v 317: Der Bfgiiff bl uiclit nnr SéiVe, londeiu

t|rier »ubjeluiier Drgrili , iler lur »icb isl lilit| lUtirr ilir Ptriiinlich
-krii ti.il — itrr piaktiaclic, >11 inn] lur »kli b?»limiule, objvklive
BrpiilT, ilrr al» Perann iimlurrbfiringlicbe, almne Stibjrklmläl i»i —■
ilfi- »bi-r eben«o»ehr nirhl HKKbliauiiile EinulnWil, »oiitlem fin »icli
jlH%emrinh’it iinil /’i i rnn’n i»t, uti il in »rinrin Anilrin \rine
rig til e Objrkli v il ül /uiu ClfgeiiJlanri» |ini,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:36:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bjjideen/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free