- Project Runeberg -  Om ideens förhållande till verkligheten /
34

(1849) [MARC] [MARC] [MARC] [MARC] [MARC] [MARC] Author: Johan Jakob Borelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 34 —

digt derigenom, att det icke allenast af den Hegelska
skolans yttersta venstra sida, utan äfven af systemets fiender
blifvit ansett såsom detsammas konsequcnta utveckling.
Enligt Bauers åsigt skall allt positivt innehåll vara ett i sig
mtigt, som blott lar betydelse derigenom, att
sjelfmed\eländet ponerar det, för att åter försänka det tillbaka i dess
intighet.

Sannt är visserligen, att Hegel bestämdt uttalar det
påstående, att det i och för sig sanna ej är något för sjelf—
medvetandet främmande, och att den rena tanken just
fattar det absoluta och substantiella i sin sanning. Något
substantivt, som för tanken vore ogenomträngligt, finnes således
ej enligt detta system. Men derigenom, att det i och för
sig varande sanna sålunda erhåller formen af ett tänkt,
upphör det ej att vara i sig bestående*). Just emedan sjelf—
medvetandets väsende är det i sanning substantiella, blir
sjelfmedvetandets sjelfutveckling tillika det substantiellas egen
sjelfmanifestation. Sjelfmedvetandet tänker sig sjelft; men
detta sjelf är just det substantiella och väsendtliga
innehållet. Då Bauer deremot genom sjelfmedvetandets ensidiga
fasthållande vill helt och hållet tillintetgöra det substantiella,
bevisar han just derigenom, att han har det substantiella
utom sig såsom ett oöfverv unnet"). Tv för den i sanning

seins. Der Weltgeist i»l nur eiu Bil<l , welcbes (ler Philosoph
zuwei-len aufstellt, und dem er danu die Alliibiite der Giittliihkeit, die
Krone, dat Scepler nod den Piiipurmanlel, schenkt. Der Philotoph
aber weitt recht gut, dan dirtet Bild nur dat Selbalbewutttteiu
dar-atellt, und er tcheut sich uieht, dietern die gotilichen Attribuie
zu-ruck zu geben, dera Selbstbewusstscin die Krone Gouel aufzusetzen ,
daa Scepler det Allmächligen in die llaud zu geben und deu
Purpurmantel iimzulhun.

*) H. Werke. XIV. 4 u Dat tubttautielle, ohgleich ewig und
as und lur lich, toll ebento diirch inich producirl weideu; diesel
raeinige ist aber nur die formelie Thàtigkeit.

**) Br. Bauer, Kriiik der evangelischeu Geschichle der
S^uopti-li«t, XXl: ’’Ceher das Positive Gedauken zu liabeD ist aber nicbt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:36:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bjjideen/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free