- Project Runeberg -  Bjørnstjerne Bjørnsons Fortællinger /
iv

(1907) [MARC] Author: Bjørnstjerne Bjørnson With: Moltke Moe
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Moltke Moe: Fortællingerne og Digteren. Et Guldbryllop

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

IV MOLTKE MOE

gamle balladeskat, som netop var fundet i Telemarken,
Lindemans folketoner, Ivar Aasens banebrytende studier over Norges
bygdemål, Eilert Sundts første socialstatistiske undersøkelser,
Asbjørnsens, Østgaards, Meltzers folkelivsbilleder. Disse mænd
utforsket vort land. Det var selve stoffet, de national-etnografiske opdagelser, som lå dem sterkest på hjerte. De stod med
den ene fot i kunsten, med den anden i videnskaben.

Bjørnstjerne Bjørnson stod med begge føtter på digtningens
grund. Helt fra først av.

Synnøve Solbakken og dens søskende kaldes almindelig
"bondefortællinger". Og de er det. Bare at man ikke i navnet
lægger noget bibegrep av etnografi eller kuriositet. De fleste
bondenoveller pleier at se bondens liv ovenfra, med
kulturmenneskets syn. Bjørnson har set sine bønder ut fra deres
eget milieu. Synnøve og Torbjørn, Sæmund og Ingrid er
efter grunddragene i sit væsen egte norske bønder - og på
samme tid og i samme grad almenmenneskelige karakterer.
Bondens verden frembyder ofte fastere og mere tætbyggede
karakterer end det komplicerte by- og kulturliv. Folkelivet
var ikke for Bjørnson som for forgjængerne væsentlig et
stof til videnskabelig erkjendelse; det var ene og alene den
naturlige ramme om digterisk menneskeskildring. Den norske
bonde var for ham det norske folk. Og bondelivet bød
karaktertegningen den fordel som følger av det relativ usammensatte,
av gjennemsigtige, elementære forhold, av klare, sikre omrids.

Menneskefremstillingen er det første store nye ved Synnøve
Solbakken.

Den norske folkefantasi hadde vistnok - ikke mindst i
eventyrene - skapt en lysende række av nationale
idealskikkelser og deres motbilleder, typiske legemliggjørelser av
folkelynnets mest fremtrædende egenskaper. Men folkets tradition

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:37:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bjorfort/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free