- Project Runeberg -  Världsförklaringar och lifsåskådningar. Öfversikt af de filosofiska idéernas utvecklingshistoria /
8

(1910) [MARC] Author: Knut Barr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

fogande,[1] och det är ovisst, om han själf nedskrifvit något.
I alla händelser är intet bevaradt, och det förhåller sig
beträffande de gamla grekiska tänkarne och
vetenskapsmännen i allmänhet så, att deras skrifter gått förlorade. Det
är egentligen endast Plato och Aristoteles, som bilda
undantag härvidlag, och först då vi komma in på den
helle-nistisk-romerska filosofin, flöda originalkällorna mera rikt.
Beträffande Thales ha vi endast andrahandsurkunder att
hämta våra upplysningar ur, och detta gäller också i
huf-vudsak om de filosofer, som följde efter honom — ända
till och med Sokrates.

Thales räknas till de s. k. joniska-milesiska eller
naturfilosoferna. Ordet filosofi betyder icke annat än kärlek
till vetande, och för dessa naturfilosofer är filosofin från
.alla synpunkter identisk med naturvetenskap. Utom Thales
räknas till de nämda filosofernas grupp främst Anaximander
och Anaximenes. Liksom Thales välja de som urämne
ett för sinnena förnimbart, ett fysiskt stoff. Alla bekänna
sig sålunda till den materialistiska åskådningen, den, som
anser, att det varande är kroppsligt.

Anaximander kan emellertid ha rätt att kallas för den
förste metafysikern, — den, som går utöfver det för
sinnena förnimbara, går från det konkreta till det abstrakta,
från den yttre erfarenheten till begreppet, som måste söka
fattas af förståndet. Anaximander fastslår nämligen, att
världs-stoffet måste betraktas som oändligt. Hur han för öfrigt
tänkte sig det, är icke klart, han har icke identifierat det
med något af de olika elementen, möjligen har han
betraktat det som en blandning af dessa; i alla händelser
"har han tänkt sig sitt urstoff som kroppsligt, oaktadt han
tillagt detsamma egenskapen af oändlighet. Hvarken
Thales eller hans nämda båda efterföljare ha skilt på materia
och kraft, utan alla bekänna sig till den s. k. hylozoistiska


[1] *)Sannolikt har man, som Arrhenius påpekar, tidigt gjort
den erfarenheten, att då vattnet kokades bort ur ett kokkärl, så
■efterlämnade det en jordliknande skorpa, bestående af i vattnet
förut lösta salter och uppslammade fasta partiklar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:47:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bklifs/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free