- Project Runeberg -  Världsförklaringar och lifsåskådningar. Öfversikt af de filosofiska idéernas utvecklingshistoria /
49

(1910) [MARC] Author: Knut Barr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

fråga om kunskapens möjlighet på sofistisk-skeptisk grund,
och Antistenes går till och med så långt på den af
Protagoras och Gorgias samt megarikerna inledda vägen, att
han förklarar endast identiska omdömen för möjliga. Om
det enkla kan ingenting utsägas annat än dess speciella,
vedertagna namn — nominalism —, det är blott rörande det
sammansatta, som man kan tala utförligare och försöka sig
på definitioner. Egennamn äro begripliga, men släktnamn
äro endast betydelselösa ord. Tingens väsen kan icke
logiskt bestämmas, kunskapens möjlighet ligger uteslutande
inom den sinnliga förnimmelsens gränser. På så sätt
mynnar skolan äfven på det teoretiska området ut i den
»cyniska» materialism, som icke anser något annat verkligt
än det man kan ta på med händerna.

Den cyrenaiska skolans lefnadskonst är af ett helt
annat skaplynne.

Skolan grundades af Aristippos från Cyrene (o. 435

—360) och har sitt namn efter dennes hemstad.
Aristippos tillhörde den sokratiska kretsen, men räknades också
bland de sofistiska lärarne. Han var en elegant
världsman, och hans lära öfverensstämde med det sorgfria,
njutningsrika lif han synes ha fört.

I teoretiskt afseende går han ut från Protagoras’ sats
om människan som alltings mått och utvecklar den därhän»
att han påstår, att våra sinnens intryck af tingen ge oss
kunskap icke om dessa ting utan endast om våra egna
sinnestillstånd, då vi mottaga intrycken. På grund af denna
uppfattning förhålla sig naturligtvis äfven cyrenaikerna
skeptiska och likgiltiga mot naturvetenskapen och forskning
öfver hufvud. Ingen kan få sann kunskap om annat än
sig själf och sina egna förnimmelser, och att vi ge lika
ting lika namn bevisar icke, att vi ha samma
föreställningar om ifrågavarande ting.

Hufvudsaken är den praktiska frågan om den rätta
lefnadskonsten, förmågan att lefva lycklig.

I motsats till cynikerna häfdar Aristippos
sinnesnjutningen, »lusten», som människans sanna lycka, som hen-

(F. H. 15.) 4

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:47:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bklifs/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free