- Project Runeberg -  Världsförklaringar och lifsåskådningar. Öfversikt af de filosofiska idéernas utvecklingshistoria /
51

(1910) [MARC] Author: Knut Barr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

betänkligheter, uttalade från religionens, lagarnes eller de
häfdvunna sedernas synpunkter, utan i sin egoistiska
lustkänsla se det enda motivet för sitt handlingssätt. Liksom
cynikerna kallar Theodoros världen sitt fosterland, och
patriotisk uppoffring är för honom idel dårskap. Vägen
fram mot upplösningen af det gamla grekiska samhället
vandra alltså cyniker och cyrenaiker hand i hand.

Theodoros förklarar emellertid också, att det högsta
goda ligger mindre i den enskilda njutningen än i en
»glad sinnesstämning», och här närmar han sig den senare
åskådning, som kallas epikureismen, hvilken har flera
anknytningspunkter med cyrenaikerna liksom stoicismen med
den cyniska skolan. Sitt vedernamn »ateisten» har
Theodoros fått, emedan han ofta begagnade tillfället att
framhålla nödvändigheten för den vise att befria sig från alla
slags religiösa fördomar.

Hegesias intar en särställning bland cyrenaikerna. Han
drar ut en rent pessimistisk konsekvens ur Aristippos’ lära,
som denne knappt själf tänkt sig. Skall lifvets värde,
resonerar Hegesias, bestå i lusten — och han förnekar icke,
att det så borde vara — så förfelar det dock sitt ändamål, ty
lifvet har då faktiskt intet värde alls för det stora flertalet
jordbebyggare. Att sträfva efter lyckan är dårskap, ty ingen
bildning, intet vetande, icke rikedom, ingenting kan skydda
oss från lidandet, från sjukdomen till exempel. Det högsta,
vi kunna arbeta för, är att få vara fria från smärtan. Men
denna befrielse nå vi säkrast först med döden.

Det berättas, att »själfmordslärarens» föredrag blefvo
förbjudna i Alexandria, sedan de där föfkUjed sig en
formlig själfmordsepidajm.| ^0 Markheden.

Annikeris slmngen bildar en ny länk mellan
cyrenaikerna och den epikureiska hedonismen, i det han företar
sig att snygga upp lärans mest egoistiska principer en
smula och bland annat lär, att de värdefullaste njutningarna
äro att söka i ett lyckligt familjelif, i en trogen vänskap
och i hägnet af de offentliga myndigheternas goda styrelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:47:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bklifs/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free