- Project Runeberg -  Världsförklaringar och lifsåskådningar. Öfversikt af de filosofiska idéernas utvecklingshistoria /
83

(1910) [MARC] Author: Knut Barr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

portar, drog in dess förmögenhet och förbjöd den grekiska
filosofins utöfning i Atén, var detta endast en yttre
bekräftelse på det redan gifna faktum, att denna kultur icke
hade mer att skänka.

XII.

Medeltidens »stjärnenatt» skrider in öfver världen.
Under folkvandringarnas »andliga isperiod» i Europa var
det kyrkan, som var kulturbärarinnan och som i stort sedt
ensam förblef det till medeltidens slut. Filosofiens
vetenskap utöfvades af skolastikerna — men i teologiens tjänst,
och skolastiken fortsatte på sitt sätt patristikens sträfvan att
förmedla mellan tro och vetande. Skolastikens
förutsättning är att kyrkans tro är den enda rätta sanningen,
»uppenbarad» i de heliga skrifterna och dogmatiserad af
kyrkofäderna, och det gäller nu för skolastiken att söka göra
denna »sanning, som icke kan bevisas men som måste
tros», så vidt möjligt fattbar för förnuftet. Aristoteles är
den filosof, som framför allt får lämna hjälp vid
skolastikens systembyggnad, och det var hans logik, hans
slut-ledningskonst, som man mest ägnade sig åt att bearbeta
och som i skolastikens händer slutligen urartade till en
steril dialektik. Som den skolastiska filosofins eller
rättare teologins egentliga grundläggare räknas ärkebiskopen
af Canterbury Anselmus (1073 —1109), som formulerade
riktningens grundsats i de något spetsfundiga och
innehålls-tomma orden: »Jag tror på hvad jag erkänner». Samme
Anselmus har ock äran af det första »beviset för Guds
existens», det s. k. ontologiska*), som går ut från att i
människoanden förefinnes idén om ett absolut fullkomligt

*) Ontologi = läran om det absolutas bestämningar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:47:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bklifs/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free