- Project Runeberg -  Världsförklaringar och lifsåskådningar. Öfversikt af de filosofiska idéernas utvecklingshistoria /
114

(1910) [MARC] Author: Knut Barr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sinnliga varseblifningar bli oss påtvungna, så att vi icke,
som fallet är med våra fantasiföreställningar, kunna ändra
dem efter vårt godtfinnande, detta förmodande må vara
riktigt, men däraf följer icke, att orsaken är ett »i sig»
och utanför mitt medvetande existerande »verkligt» ting.
Substanser kunna vi absolut icke förnimma.

Tvärtom låter det bevisa sig, menar Berkeley, att
»ting i sig» icke kunna existera. Locke har, säger han,
redan demonstrerat, att ett tings »sekundära kvaliteter»,
färg, ton, lukt, smak, äro subjektiva, en verklig färg är
nödvändigt en sedd, varseblifven färg, en verklig ton en
hörd ton, allt detta finns till endast som innehåll i vårt
medvetande, det är idéer.

»Det finns blott andar och deras föreställningar»,
in-’gen i sig existerande materiell värld. Liksom Leibniz
antager alltså Berkeley, att allt varande är af andlig art, han
är spiritualist, men Leibniz hade dock sina monader, som
visserligen voro af andlig art men dock reellt existerande
‘.ting, Berkeley har intet verkligt annat än idéen, han är
>en fullt renodlad idealist. »Världen är min föreställning».

Men däri ligger icke, fortsätter han, att jag skapar
världen i och med det att jag öppnar mina ögon eller
förintar den, om jag sluter ögonlocken. Världen är ju
icke till blott för mitt medvetande utan också för andras.
Och skulle också allt, som kan se och iakttaga här
på jorden, försvinna, så återstår dock det gudomliga
medvetandet, för hvilket världen som dess föreställning
besitter en evig och oförstörbar existens. Till Guds
tillvaro sluter han genom hänvisning till ordningen,
skönheten och harmonien i världsalltet, hvilket är, säger han, ett
fulländadt konstverk.

Berkeley förnekar bestämdt, att han med denna sin
filosofi upphäft skillnaden mellan illusion och verklighet
eller att han gjort naturvetenskap omöjlig. Vi kunna skilja
mellan förnimmelser af verkligheten och inbillningar. De
förra äro starkare och tydligare än de senare och äro
underkastade en viss ordning, som vi icke kunna utöfva

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:47:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bklifs/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free