- Project Runeberg -  Samlade arbeten / Romaner 4. Sonen af Söder och Nord. Del 1 /
318

(1889-1892) Author: August Blanche With: Vicke Andrén, Nils Kreuger, Bruno Liljefors, Jenny Nyström-Stoopendaal, Georg Pauli, Georg Stoopendaal, Alf Wallander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Egypten, hvilken, härstammande från konung Sesostris’
tide-hvarf och efter att hafva mer än tre tusen år värmts af
Afrikas sol, år 1833 fördes till Paris, der den långväga
och med tusentals hieroglyfer försedda monoliten tre år
derefter uppstäldes på sin värdiga granitpiedestal af mekanikern
Lebas midt emellen tvänne mästerstycken till fontäner, som
omhölja dess fot med skummet af glittrande strålar.

Det är Ludvig Filip Paiis har att tacka för detta
minnesmärke af den aflägsnaste forntid. Men det är icke
det enda Paris har honom att tacka för. Många ståtliga
byggnader, flere vackra platser, öppnade inom de tätast
bebyggda delarne af staden, Seineflodens prydliga stenkajer
m. m. äro hans verk, för att ej tala om allt hvad han
gjort och påkostat till förskönande af slotten Versailles och
S:t-Cloud.

Stående vid obelisken, har man i öster Tuileriernas
trädgård och slott, i vester de Elyseiska fälten med
Triumfbågen i fonden, i söder Seinefloden, på hvars andra strand,
midt öfver Pont de la Concorde, höjer sig
Nationalförsamlingens palats, ofvan om hvilket synes Invalidhotellets stora
kupol, hvälfvande sig öfver Napoleons graf och fyratusen
invalider, samt i norr, mellan tvänne härliga byggnader,
sjöministerns palats och Hotel de Crillon, rue Nationale,
hvars fond utgöres af Madeleinekyrkans fasad och kolonner.

Denna plats, hvilken man dagligen kunde se och likväl
aldrig nog beundra, har icke alltid haft samma utseende
och samma namn. Den kallades först Place Louis XV,
meé anledning af denne konungs staty, som derstädes restes
år 1765. Statyn, föreställande konungen till häst, skall
. ha varit ett mästerstycke i sitt slag, och vid de fyra
vinklarne af dess piedestal stodo fyra figurer af brons,
föreställande Styrkan, Visheten, Freden och Rättvisan, hvilka
dygder hofkonstnären ansåg lämpliga till följeslagare åt
Ludvig XV. Icke ens den tidens parisare voro af samma
tanke. Det präktiga monumentet blef städse ett föremål
för deras bitande infall, bland hvilka följande utmärker sig
lika mycket för sin qvickhet som för sin sanning:

»O la belle statue! O le beau piédestal!

Les vertus sont å pied, le vice est å chevall»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 6 18:28:54 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blanchesam/romivf/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free