Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 3. April 1932 - Thomas Mann: Goethe som representant för den borgerliga tidsåldern
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
bild som jag alltid funnit särskilt levande
och sannolik, med dessa ögon fulla av
barnslig förslagenhet, djup och godmodig
erfarenhet, denna visa välvilja gentemot allt
mänskligt, för att riktigt få den muntra
scenen att träda fram för sig och helt fångas
av dess charm.
Som affärsman och vårdare av husets
räkenskaper är han vaksam, misstrogen och
snål. Han aktar icke för rov att även i fråga
om sitt författarskap se till sin egen fördel
i hög grad och söka få ut den största möjliga
pekuniära vinst av sina verk. Han publicerar
”Hermann und Dorothea” till att börja
med vid Mikaelsmässan i kalenderform hos
Vieweg i Berlin uttryckligen av den orsaken,
att denna populära form av offentliggörande
ger honom tillfälle att inhösta ett dubbelt så
stort honorar — ett honorar som enligt
samtida vittnesbörd var oerhört för dåtida
förhållanden —- utan att han själv finner något
särskilt märkvärdigt däri. Av princip
levererar han aldrig något skriftligt bidrag utan
honorar; det skulle i så fall möjligen vara
för att hjälpa någon nygrundad litterär
tidskrift. Schiller klagar i ett brev till sin vän
Körner över, att Goethe ”aldrig skänker bort
något”. Det gällde här tidskriften ”Merkur”,
vars förmåga att fullgöra sina åligganden
hade vedervågats till följd av den börda,
författarhonoraren utgjorde, en sak som inte
hindrade Goethe att insistera på betalning för
sina bidrag.
GOETHE. Oljemålning av George Dawe 1819. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>