- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång I. 1932 /
36

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 3. April 1932 - Erik Blomberg: Gösta Sandels

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ERIK BLOMBERG

GÖSTA SANDELS



Den nya målargenerationen ”1909 års män”
fronderade i vissa avseenden mot
Konstnärsförbundet, men gick i andra i de äldre
opponenternas skola. Till lärjungarna hörde Gösta
Sandels, som 1905 och 1906 besökte skolan
i Göteborg. Han är Karl Nordströms
arvtagare som tolk av västkustens natur, men
han präglar arvet med tidens och sin egen
stil. Jämförd med den äldre mästaren visar
han både djupgående likheter och alldeles
nya drag.

Till likheterna hör det lyriska patos, som
behärskar bägges naturuppfattning.
Havslandskapet blir en romantisk symbol för
deras fantasi och drömliv. Det får hos båda
ett visionärt drag. Men Karl Nordströms
romantik är dels mera episodisk — en
nittiotalsföreteelse — dels mindre omedelbar:
dovare, tyngre, jordbundnare. Hos Sandels
är romantiken ett med hans eget väsen, och
med hans spontana målarbegåvning, hans
blossande färgingivelse. Svärmeriet,
ridderligheten, som hör så intimt tillsammans med
romantikens lynnesart, tycks ha präglat både
människan och konstnären.

Det visar sig redan i hans val av
förebilder och arbetsplatser. Medan kamraterna
flockas i Academie Matisse, studerar han
på egen hand Delacroix, Gauguin och van
Gogh. Några av hans tidiga stadsbilder från
Montparnasse i Paris och Kungsholmen i

Stockholm röja dessutom intryck från
Cézanne, senare också vissa landskap och
aktstudier. Utom sin dyrkan av den
brinnande färgen hyser Sandels en stark
dragning mot ädel hållning och klassisk linje,
särskilt förnimbar i hans teckningar, där
Cézannes inflytande dominerar.

Båda dessa böjelser förde den unge
målaren längre söder ut, till Spanien,
riddar-romantikens, den djupa färgglödens och den
stolta gestens hemland. 1908 for han till
Madrid och Sevilla. Det finns något av den
torrheta spanska koloriten i dessa första
studier, men med den starka dekorativa
färgbetoning, som de nordiska målarna övertagit
från Gauguin — dansken Willumsen har
målat liknande spanska landskap med ett
visst tycke av grälla färgträsnitt.

Ännu större betydelse fick hans resa till
Provence 1913, där han besöker Arles och
slår sig ned i den lilla lagunstaden S:t
Cha-mas. Här i van Goghs landskap brister hans
egen målarlidelse ut i gnistrande flammor.
Det är i dessa skisser en ungdom, ett
överflöd, en hänförelse, som är det unga geniets
lycka, då han lär känna sig själv. Mistralen
blåser över stränderna och får dem att glöda
med havsklara färger. En blommande
hagtorn blir till vårens lidelsefulla glädjerop.
Fruktträd, blå himmel, djup grönska
förvandlas till safirer, smaragder och topaser.

36

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1932/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free