- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång I. 1932 /
10

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4. Maj 1932 - Gunnar Mascoll Silfverstolpe: Att samla böcker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

BONNIERS LITTERÄRA MAGASIN

lycksalighetens ö.

SAGOSPEL
fem äfventyr

ATTERBOM.

Förra Afdelningen.

UPSALA

PALMBLAD & C.

i 8 3 4.

NYANTIK BOKUTSTYRSEL.
Första upplagan av ”Lycksalighetens ö”. tryckt hos
Palmblad, Uppsala.

pel i en bunt ett mastigt skinnband med
pompösa alexandriner, vilka gjort blivande
karoliner storögda, en gustaviansk
diktsamling, som vidgat tillvaron för sprättiga
kavaljerer med värja och trikorn, en volym
romantisk lyrik, läst en gång av sensibla
studenter med flammande kinder -— och ett
häfte modernistisk vers, som kanske är dagens
evangelium för kroppsarbetare, födda
världskrigets första år — och då löper upp i mig
känslan för språkets förunderliga regenera-

tionsförmåga och de där orden av Levertin
om ”folkets levande andedräkt” bli mera än
en vacker artistisk fras. En kväll får jag
genom studiet av de förblivande diktverkens
tryckorter en stimulerande inblick i hur
huvudstadskulturen och den provinsiella
odlingen kämpat om ledarställningen.
Förloppet är väl känt från litteraturhistoriska
handböcker, men det är ändå roligt att se det
avspeglat i statistiskt material. Fina
stockholmska boktryckarnamn ståta på
”gustavia-nernas” titelsidor — men så i romantikens
gryningsår sker en snabb stafettväxling. Nu
tar landsorten ledningen; 1810 börjar
Palmblad i Uppsala trycka ”Phosphoros” och
1812 ”Poetisk kalender” och året mellan
dessa två öppnar en annan
Uppsalaförläggare, Emanuel Bruzelius, portarna för den
stora tyska dikten genom det gigantiska och
heroiska — men till sist dock ganska lönande
företaget — att trycka upp Tysklands nya
klassiker i sjuttiosex band. Vid alldeles
samma tid debuterar den borgerliga
realismen i det av en väldig katedral överskuggade
miniatyrsamhället Strängnäs, där lektor A. J.
Segerstedt trycker Cederborghs ”Uno von
Thrazenberg”. Det kan också ha sitt intresse
att studera hur ombytet mellan klassicism
och romantik markerar ett avbrott i en fin
bokkonsttradition. Gustavianernas verk äro i
regel förstklassigt tryckta, papperet är av
ypperlig kvalitet och den typografiska
utstyrseln befinner sig, som vi sett, även
beträffande medelmåttiga diktalster på en
förnämlig nivå. Allt i den vägen försämras
något årtionde in på det nya århundradet.
Empiren, som ju är den härskande
konststilen under romantikens genombrottstid, går
inte bara in för förenkling och åtstramning
i trycket — den lämnar faktiskt denna gren av
konstslöjden tämligen åt slumpen. Den som
sysslat litet med originalupplagor vet hur
svårt det är att få tag i 1820- och 1830-talens

10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1932/0258.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free