Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 8. Oktober 1932 - André Maurois: Brev från Paris
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ANDRÉ MAUROIS
känsla. Han sade sig inte förstå, hur det var
möjligt att författare i vårt revolutionära
tidsskede kunde kasta bort tid på en sådan
lek som att skriva romaner. Han för sin del
intresserade sig numera blott för politiska
och ekonomiska spörsmål. Jag var inte riktigt
överens med honom då, men i den ytterst
intressanta ”Journal de Gide”, som Nouvelle
Revue Frangaise just börjat ge ut, uttrycker
han sig tydligare och klarare. Han tror, att
känslorna komma att utveckla sig och att de
bilder, som vår tid anser vara preciösa eller
överdrivna, om några århundraden komma
att förefalla sanna.
”Om hela äganderättssystemet förvandlas”,
säger han, ”vilken roll komma då till exempel
alla de romaner att spela, som ägnats åt
penningkonflikter inom familjerna? Hur går
det med vissa problem, som i så hög grad
sysselsatte Bourget eller Ibsen, när sederna
förvandlas?” Jag erkänner gärna att dessa
frågor förefalla mig sakna djupare intresse.
Det är sant, att problem, som oroat människor
under ett tidsskede, upphöra att oroa senare
tidsskeden. Vi tro icke längre på Homeros’
gudar. Men intresserar oss därför
”Odys-séen” mindre? Vi intressera oss icke längre
för de frågor rörande rangordningen vid
hovet, som oroade Saint-Simon. Men hysa vi
därför mindre beundran för Saint-Simon?
Visst inte. Ty arten av människornas
handlingar förändras, men inte det väsentliga i
människonaturen, och det är tvärtom ett nöje
att konstatera att den alltjämt är densamma,
även om den tar sig skiftande uttryck.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>