- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång I. 1932 /
35

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 8. Oktober 1932 - André Maurois: Brev från Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

BREV FRÅN PARIS

Halévy visar Proust en dikt, som han nyss
skrivit. Proust klottrar fullt med
anmärkningar i marginalen: ”Avskyvärt...
oformligt . . . idiotiskt . . . naturalistiskt, ergo,
dumt... Mycket bra, men har redan läst det
någonstans.” Och så säger han till slut
(betänk, att han bara är sexton år): ”Unge
man, läs Homeros, Platon, Tacitus,
Shakespeare, Shelley, La Fontaine, Baudelaire,
France... så får ni se, att enkelheten har
oändligt mycket raffinemang och
naturligheten oemotståndlig tjusning.”

Leo Ferrero är italienare till börd och
hjärta, men han har förvärvat medborgarrätt
i Frankrike, och det är naturligt att tala om
honom här, då han ger ut sina böcker direkt
på franska.

Även han har skrivit en bok om Paris:
”Paris, dernier rempart de 1’Occident (Rieder
éditeurs). I detta fall kan det inte vara
fråga om minnen, eftersom författaren är helt
ung och hans ungdomsår inte förflutit i
Paris. Det är en mycket intelligent främlings
studie över parissocieteten, dess struktur och
dess roll i våra dagars Europa. Enligt
Fer-reros uppfattning är det mest framträdande
draget hos Paris det, att denna stad är en av
de få, som bibehållit en suverän elit, vilken
utan appell bedömer alla spörsmål på
kulturens område, såsom fordom hovet kunde
göra.

Men just den makt denna elit besitter
ålägger den också förpliktelser, tänker
Ferrero. ”Fransmännen och framför allt
parisarna ha icke rätt att kalla egoismen helig.
Västerlandet ställer dem till ansvar för sitt
öde.” En vädjan, som är full av faror, men
Ferrero har inte orätt. En Valéry kunde bli
vårt svar på dessa krav och likaså en André

Siegfried ehuru i en helt annan mening.

*



Sedan jag sände er mitt senaste brev har
franska akademien invalt M. Abel Bonnard.

Det är en mycket förfinad, mycket renodlad
författare, som man direkt kan anknyta till
den stora klassiska traditionen. Han är en
”moralist” i sextonhundratalets betydelse, det
vill säga han analyserar sederna och
känslorna. Stor beundrare av Stendhal, som
han skrivit en förtjusande bok om, döljer
han i likhet med sin hjälte ett ädelt och
varmt hjärta under en något kylig yta. Man
bör, förutom hans bok om Stendhal
(Flammarion), läsa en vacker bok om vänskapen,
”1’Amitié” (Hachette), samt hans
anteckningar från en resa i Kina, ”La Chine”
(Armand Colin).

*



Duhamels nya roman bär en titel, som
kommer att vålla översättarna stor
förtvivlan : ”Tel qu’en lui-mème enfin ...” Som
bekant är detta det första hemistikon i en
underbar dikt av Mallarmé:
Tel qu’en lui-mëme enfin l’éternité le change.

Det behövs kanske en förklaring. Livet —
med de avvikelser det påtvingar varje
individs innersta och sanna natur — och
människorna — med sina dumma eller själviska
domar — förvanska till den grad karaktären
och själen, att måhända blott döden genom
sitt mysterium tillåter människan att bli helt
sig själv.

Denna roman är den sista i en cykel,
som skildrar en och samma hjältes historia:
Salavin, och som innefattar: ”La Confession
de minuit”, ”Le Journal de Salavin” och
”Le Club des Lyonnais”. I slutet av boken
riktar Duhamel ett avsked till Salavin: ”Drag
dig tillbaka till tomma intet, o, du min
ungdoms och min mannaålders ledsagare! Du
har lidit tillräckligt genom mig och jag
tilllägger, för mig.” Om det är sant, som Goethe
säger, att poesi är befrielse, så måste Salavins
långa historia ha skänkt Georges Duhamel
befrielse från en hel sida av hans eget jag.

35

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1932/0603.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free