- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång I. 1932 /
43

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 9. November 1932 - Diktaren och kritikern. Enquête - Ture Nerman - Victor Svanberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

inte märkt, helst jag har sett sammanhanget
med det politiska intresset i ros -och ris. Men
jag har blivit glad, när någon gång en
kritiker brutit sin ram, åt endera hållet. Då
har jag lärt något.

Grundvalen. Under den rubriken besvaras
lämpligen de två cirkulärens slutfrågor.

Med nuvarande hushållningssystem av
privataffär och organisation för
masspridning har bokproduktionen i hög grad
kommersialiserats, boken blivit en vara, en
modevara. Det är givet, att därmed en värdefull
bok på ett litet förlag (alldeles oavsett
misshaglig tendens) kan komma att missgynnas,
då den saknar kapitalunderlag för reklam,
medan en annan bok kan pressas opp långt
över sin betydelse enbart tack vare förlagets
reklamstyrka. Det kan inte undgås, att den
stora pressen främst recenserar de stora
förlagens som ”best sellers” upplagda alster.
Detta helst som förlagen i vår tid har

intressen i pressen: som aktieägare och
stor-annonsörer.

Pressen som affärsföretag måste ju främst
hylla tidens gudar — sport, moder etc. —
bygga på hotell-, restaurang- och
varuhusmänniskan. I litteraturen dominerar därför
numera magasinskvalitén, N. K. och Epa.
Men — en kanske fräck fråga: Finns det för
övrigt någon stor dikt i tiden? Kan sådan ens
finnas? De skapande krafterna tvingas i
krisdecennier nästan helt till praktiskt och
politiskt arbete. Spelet får tiga. Jag ber om
ursäkt, men jag är inte alldeles viss, att det
ligger färdiga så många refuserade svenska
mästerverk (ens rebelliska) i
skrivbordslådorna.

Det vore intressant med en stor pristävling
om tidens roman eller diktbok, politiskt
aktuella ting av fullt fri tendens (från fascism
till kommunism). Kanske komme där något
fram. Jag säger bara kanske.

VICTOR SVANBERG

Låt gärna sångfåglarna bruka sin näbb till att sjunga
men förmena då inte rovfåglarna att bruka sina näbbar!


Äkta dikt är oändligt värdefullare än en
kritikers gärning, som består i att efter bästa
förmåga avgöra vad som är äkta dikt och
vad som är surrogat.

Ödmjukhet inför den stora konsten är
prydnad för en kritiker, men icke slapphet
mot den lilla. En större vanvördnad mot
diktarna kan ej visas dem än att säga ”inte
illa” om både gott och dåligt. Den frasen
kan passa när man avsmakar viner och
cigarrer, men inte när man väljer sitt

umgänge. Och en diktare är inte cigarr utan
människa.

Nutida diktare ha tyvärr fått vanan att
betrakta sig själva som cigarrer och föredra
likgiltigt bifall framför allvarlig rättelse.
Redan vid den lättaste strykning resa de borst
och springa till skogs. Den kritiker som vill
tala dem till lags, gör bäst i att tiga.

Sin egentliga uppgift har recensenten
gentemot den läsande allmänheten, inberäknat de
blivande diktare, som ännu gömma sig i den.

43

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1932/0691.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free