- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång I. 1932 /
55

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 10. December 1932 - Recensioner - G. G-J.: En historisk roman - G. S.: Fullträff - G. G-J.: Den gamla goda tiden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

heten? Säkert. Annie Åkerhielm åsyftar bara
inte att ge en realistisk och hetsande
krigsskildring. Hon har sin egen stil, sin egen
rena, stillsamma ton. Och hon förmår ändå
att rycka en läsare med — som i skildringen
av staden Lucerias belägring och fall. Den är
utmärkt gjord trots frånvaron av ali
sensationell rekvisita.

Ett särskilt intresse har framställningen av
religionens centrala betydelse för denna tids
romare. Tiden — det är den innan ännu
augurerna börjat le. Då de många
gudomlig-heternas tecken och uppenbarelser tyddes och
följdes obrottsligt och hade makt över
själarna. Här har författarinnan försökt uppnå
en verklig inlevelse i ett primitivt folks
religiösa känslovärld. Om hon lyckats även vad
det gäller Vestakulten och dess magiska riter,
vill recensenten lämna därhän. Vestalen Fabia
förefaller åtminstone vara en av de få figurer
i boken, som verkligen tangerar det
teatermässiga och hennes tankeliv är nog en smula
för modernt.

”Romare” är en ren, klar berättelse om
ädla, rättframma och säkert åtskilligt
idealiserade människor. Men man har nöje av att
läsa den, och den sluter sig värdigt till raden
av Annie Åkerhielms många uppskattade
verk.                G. G-J.

Fullträff



Fritiof Nilsson Piraten: Bombi
Bitt och jag.
Bonniers.

Denna bok har redan blivit så omskriven
och höjd till skyarna av dagspressens
kritiker att även den som ännu ej hunnit läsa
boken torde känna till de viktigaste fakta
om den. Att den är en debut (författaren är
i vardagslag advokat), att den berättar om
tjuvpojksäventyr i den gamla goda tiden då
även rackartygen synas ha varit bättre än
nutilldags, att handlingen i de fyra olika
upptågen är förlagd till Skåne i allmänhet
och Kiviks marknad i synnerhet, att boken
är berättad med märgfull, drastisk humor,
stark och kryddad som gammalt gott öl och
med en för svenska förhållanden mindre

vanlig fabuleringsglädje. I allt detta önska
vi gärna instämma. Bombi Bitt är en av
dessa sällsynta böcker som göra en
recensents liv möjligt att leva. Det känns som ett
skönt djupt andetag att någon gång få tycka
om en bok så mycket att man i stället för att
ängsligt behöva följa tungan på vågen, för
varje nytt litet adjektiv i milligramsklassen
som man lägger till de övriga, få med en
gång slänga på alla vikterna. Bombi Bitt är
inte något av världslitteraturens mästerverk,
men den är i sin art absolut genuin. Det
enda som smärtar en är att en dylik bok
tyvärr oftast blott skrives en gång under en
författares liv. Kunde Fritiof Nilsson
Piraten bli en institution i vår gravallvarliga
litteratur skulle svenska folkets framtid
genast te sig betydligt ljusare.

                G. S.

Den gamla goda tiden



Folke Rudelius: En ung Litzow. Hugo
Gebers förlag. 1932. 6: 50, inb. 9: 50.

När man läst kapten Rudelius’ bok från
den gamla goda tiden känner man sig helt
övertygad om, att den gamla tiden verkligen
var god — för de rika och förnäma.

Dessa älskvärda, soignerade skildringar
från adelns nöjesliv i Stockholm och på
herrgårdar under mitten av 1800-talet bör komma
det att vattna sig i munnen på dem, som
älskar idyllen — en bildskön ung kadett och
en liten flicka i mamelucker vid det första
mötets sötma en vårdag under
Karlbergsparkens ärevördiga lindar — och romantiken
— en spännande enlevering i månsken till
musik av Chopin. Allt som sker under
himmelens fäste är sett med författarens blida,
vänliga ögon. Till och med ett pöbelupplopp
utanför Operan, där Jenny Lind sjunger
inför kunglighet och nobless, blir till något
städat, hemtrevligt, nästan salongsmässigt.

Rudelius är kulturhistoriskt mycket väl
orienterad, och för den som vill slippa ifrån
vår tids problem ett slag är hans bok en inte
oäven utväg. De ofta mycket gammaldags
romanvändningarna och schablonerna —
ibland blir det obeskrivligt smånäpet, ibland

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Sep 26 01:37:44 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1932/0783.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free