- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång II. 1933 /
35

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 2. Februari 1933 - Margit Abenius: Spiseln är kall och kantig

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


MARGIT ABENIUS

SPISELN ÄR KALL OCH
KANTIG


Reflexioner om läsaren och den moderna dikten

Huxleys språkrör, Philip Quarles i
romanen ”Kontrapunkt”, den överintelligente
observatören och ofullgångne författaren, den
fenomenalt intrycklige registratorn av det
som ligger i luften och i tiden, formulerar de
modernistiska författarnas uppgift med orden:
”att skrapa bort den skorpa av
påtaglighet, som våra vanor övertäcker tingen med”.
Philip Quarles stirrar med ständigt vaken
och fascinerad nyfikenhet på yttervärlden.
För dessa ögon och denna hjärna är allting
”queer”. Konstigt, allting är konstigt, när
man börjar tänka på det, till exempel en
ångbåt, till exempel ett herrgårdskök, till
exempel solstrålen och skuggan. Genom ett yttre
föremål kan man spegla universum.
Författarens strävan är att göra tillvaron
genomskinlig på vissa fläckar, att göra akut och
aktuell den vaga förnimmelsen av ”det
förvånansvärda i det mest påtagliga”. Liknande
uttalanden av moderna författare äro
samlade av E. Mesterton i hans analyser
av modernistisk engelsk lyrik i tidskriften
Spektrum, programuttalanden med en
bildkärna som går ut på detsamma: att slita
sönder den blodlösa hinna, varmed det
konventionella språket omger upplevelsen av
tingen, att draga undan språkets ridå från
verkligheten, att avslöja det till synes
alldagliga som komplicerat.

Modernisterna ställer stora krav på
läsaren. Det kan synas barbariskt att föra ihop
alla de skiftande typerna och riktningarna
under en rubrik: modernism. Men från
läsarens ståndpunkt ligger det något berättigat i
en så enhetlig formel. Gammalläsaren, även
en lärd och bildad som vet att symbolisk
dikt existerar förut, känner inför all
modernism att han står inför något nytt. Den
moderna dikten kräver avgjort en annan
inställning till dikten än den läsaren förut är
van vid, ja i många fall en fullständig
omkoppling av mottagningsapparaten. Och
lagen som läsaren bör följa tycks vara: du
ska inte vänta dig någonting. Var passiv,
spekulera inte, vänta ingenting. Inte rim, inte
precis reson heller. Vänta framför allt
ingenting sammanhängande avrundat inom en ram.
Koppla av alla förväntningar som begreppet
dikt inger dig. Först då kan det hända ett
snällt barn att det alldagliga avslöjar sig
som betydelsefullt, eventuellt ”queer”, och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1933/0125.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free