- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång II. 1933 /
77

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 3. Mars 1933 - Recensioner - G. A.: När tiden byter skinn - Om vi finge välja

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


rosenfärgat skimmer —– han är nykter och
saklig och vet vad han talar om. Han har
tagit fram vad den gamla tiden ägde av slit
och kärvhet. Men det har också glatt honom
att kunna minnas dess styrka och friskhet,
dess djupa, trygga andhämtning. Det är en
god sak att denna beskrivning kom till stånd.
Den är i sitt slag mönstergill.
                                        G. A.

OM VI
FINGE VÄLJA




de Vriendt kehrt heim
av Arnold Zweig.
Kiepenheuer. Berlin 1932.

Arnold Zweig har varit i Palestina och studerat
zionismen och överhuvud det politiska läget i det
land, som en gång var judarnas, som många önska
åter skall bli judarnas men som i verkligheten i
lika hög grad är arabernas och i någon mån
engelsmännens. Resultatet har blivit en ny roman. Det är
en mycket intelligent och mycket upplysande bok
om ett ämne, varom man i allmänhet ej vet så
särdeles mycket. Givetvis också en ypperligt skriven
bok med briljanta karaktärsstudier och dito
landskapsskildringar. Drivhusatmosfären lägrar sig tung
över detta land, där endast fanatismen tycks kunna
framkalla mänsklig aktivitet. Studien över de Vriendt,
den holländske juden, intelligensaristokraten och den
religiösa ortodoxismens representant, är gjord med
övertygande skärpa och penetrerande subtilitet.
Ingen icke jude hade väl kunnat få fram eller ens
ana sig till de själsliga sammanhangen bakom de
varandra korsande konflikter, vilka driva denne
judiske lärde av gammaltestamentlig resning och
halt att besluta sig att anträda sin återresa men
som också i sista stund tvinga honom att stanna
kvar, därför att de förinta och utplåna honom.
”Der Mann de Vriendt unter seinem Hügel in der
Erde: ihm geht es besser denn je. Er liegt gelöst
da, im wahren Sinne des Wortes, aufgelöst in seine
Bestandteile... Er lacht mit seinen gelblichen Zähnen,
seine Knochen werden noch länge in guter Ordnung
daliegen, in dem festen, kalkigen Boden, bis auch
sie vermorscht sind, verfallen, aufgelöst. Ja, das
ist der Weg allés Fleisches...” Man känner igen
de bittert vemodiga tonfallen från berättelsen om
sergeanten Grischa. Man känner också igen
berättelsens struktur, den pragmatiska livssynen, driften
att söka sambanden mellan individens livsöde och
de stora världshändelserna. Även här i skildringen
av den judiske lärde, som faller för lönnmördarens
kula, finnas de stora perspektiven, även om de ej
förmå att ge berättelsen den magnifika
monumentalitet, som präglade skildringen av den stackars
saten, sergeanten Grischa.


Chicago der Wüste av Hans He1fritz.
R. Hobbing. Berlin 1932. 6: 80 Mk.

En tysk vetenskapsman reser till det undangömda
sultanatet Hadramaut och upptäcker gamla
ruinstäder, ett slags skyskrapor i öknen. Före honom
ha endast två vita befarit trakterna (på 1870-talet),
dock utan att kunna taga med sig kamerans
vittnesbörd om de sagolika synerna. De fingo vara
tacksamma över att komma tillbaka med livet i behåll. Förf.
anser själv farorna jämställda med dem som möta
vid ett försök av en otrogen att intränga i Mecka.
Den här föreliggande boken utgör ett slags
impressionistisk skumning av resans erfarenheter, ovanligt
livfull, koncentrerad och artistisk för att vara gjord
av en tysk forskare. Man skulle till och med vilja
säga, att den annars innehållsrika och upplysande
texten är för kort; det hela slutar litet snöpligt.
Men meningen har tydligen närmast varit att ge
ett ackompanjemang till de enastående vackra
bilderna. Det var längesedan man såg ett så praktfullt
illustrationsmaterial i en reseskildring.


Romeo im Fegefeuer av Walter Seidl. Erich
Reiss Verlag. Berlin 1932.

En briljant studie i den tidiga ungdomens
psykologi. En med normal begåvning och normala
mindervärdighetskomplex utrustad
medelklassyngling förälskar sig i en (eller två) typiska
småstadsflickor av något högre samhällsställning än han
själv tillhör, vilket ger honom rikliga tillfällen att
utveckla all den dryga uppblåsthet, odrägliga
överlägsenhet och dumma brutalitet, som äro denna
ålders kännetecken. Den inre osäkerheten, dold av
yttre tvärsäkerhet, är briljant tolkad i många
löjliga och pinsamma situationer mot bakgrunden av
den medelstora småstadens bornerade tristess. Även
bokens slut där ynglingen under inverkan av moderns
död och den ena flickans tragiska öde, i ödmjukhet
kastar av sig hela sin överlägsenhetsattiralj och
finner sitt verkliga jag är trovärdig.


Stamboul Train av Graham Greene.
Heinemann. London 1932. 7 s. 6 d.

Graham Greene gjorde häromåret en
uppmärksammad debut med ”The Man Within” (svensk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1933/0247.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free