- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång II. 1933 /
37

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 5. Maj 1933 - Fredrik Böök: Furst Blücher

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

umgingos med alla slags människor. ”Men
blevo vi i verkligheten bättre underrättade
eller visare än andra? Jag betvivlar det.
Liksom de flesta människor togo vi det för
avgjort att vår värld skulle fortsätta sådan
den var.”

Det kan tyckas, som om allt detta framför
allt skulle ge en bild av den frivola
meningslösheten i societetslivet, ungefär samma
intryck som furstinnan Daisy av Pless så
åskådligt har bevarat i sina dagböcker; men det
egendomliga är, att man hos furst Blücher
alls icke har samma känsla av tomhet, av
rolöst jäkt och inre förvirring. Han betraktar
skådespelet vänligt och intresserat, han tar
del i det, men det fyller icke hela hans hjärta.
Han har sina dolda reserver. Det är icke
svårt att upptäcka hans kraftkälla: det är den
livsåskådning, vars frö de fromma fäderna
nedlagt redan i barnasjälen. När man ser,
med vilken trofasthet furst Blücher har hållit
fast vid deras lärdomar under alla sitt livs
äventyr och mitt på fåfängans marknad, får
man onekligen en hög tanke om jesuitisk
uppfostran och om katolsk fromhet. Det
finnes några ställen i boken, som genom sin
konstlösa ärlighet äro gripande: i dem
bekänner författaren sin innersta tro. Den
pacifism, som författaren förfäktat under
världskriget, har sitt ursprung ur den tron; politisk
karaktär äger den icke, och den förnekar icke
de nationella instinkterna, men söker nå en
punkt högre upp och djupare in än
lidelsernas värld. Han skriver: ”Världskriget med
all dess förstörelse, förluster, vånda och synd
skall utplånas utom som en blodröd sida i
historien; men icke en enda av de tusen
millioner böner, som stego upp till Gud under
dessa fyra år, skall gå förlorad, kunde gå
förlorad. I denna tro — och utan den skulle
man icke kunna fortsätta att leva -— kan jag
lämna världskriget och alla dess följder till
honom, utan vars vetskap icke en sparv
faller till marken.”

FURSTINNAN BLÜCHER
FURSTINNAN BLÜCHER


”As a Christian and a Catholic I must
believe this”, heter det en annan gång, och
därtill finnes ingenting att tillägga. Goethe
yttrade om den förste furst Blücher, att han
var lika stor och medveten ”in Sturz und
Sieg”. Den fjärde furst Blücher kan icke göra
anspråk på att räknas till de store, men av
hans levnadsminnen framgår, att han i
medgångens dagar undgick yrseln och i
motgångens dagar bitterheten; samma vänliga
solsken ligger över alla perioder av hans
historia.

                        3.

Det är till slut nödvändigt att dröja några
ögonblick vid den förste furst Blücher, ty
begynnelsen av memoarerna är ägnad åt detta
släktminne, och den som börjar med att
studera de första sextio sidorna, kan lätt få

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1933/0367.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free