- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång II. 1933 /
73

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 6. Juni-augusti 1933 - Recensioner - Nils Bohman: Kongenialt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

recensioner

tror på djävulen. När vi tror på djävulen,
skall gräset grönska på nytt, och rosorna skall
åter bli röda." Det är med andra ord en
optimism på krigsfot. Vad den söker är inte
accepterandet av allt, utan striden. Dickens’
böcker översvämmar av ädla hjältar och
nattsvarta bovar, som slåss på kniven;
Ches-tertons egna böcker är fulla av slagsmål och
krig. Livet är en nöjsam kamp men en
bedrövlig vapenvila — det är vad både han
och Dickens vill säga. Deras optimism
framspringer ur känslan av tillvarons oändligt
rika omväxling; den ofantliga
oregelmässig-heten i människolivet är vad som framför
allt väcker deras munterhet; de fantastiska
perspektiv, den romantiska nimbus, som även
de mest välkända ting får, därför att de är
så obeständiga, så skiftande, är grunden till
Dickens’ glädje, till Chestertons glädje och
till ali filosofisk glädje. Den glädjen gör
Dickens’ verk till en hälsokälla för
mänskligheten. Den gör också Chesterton till ett
sällskap, som man uppsöker, när man
misströstar men inte vill det. Väljer man då hans
bok om Dickens, slår man två flugor i en
smäll.

Man har klandrat Dickens för att hans
optimism är billig. Chesterton svarar: "Ingen
optimism är vulgär. I en värld, där
majoriteten är fysiskt olycklig, beklagar vi oss över
de monotona lovsångerna och plågas av
bifallets övermått. Om man betänkar, under
vilka villkor vulgus, den stora hopen, i
verkligheten lever, kan man svårligen föreställa
sig en sällsammare eller mera praktfull
hyllning åt mänskligheten än ett sådant uttryck
som ’vulgär optimism . Det är som att tala
om ’vulgärt martyrskap’ eller ’vanlig
korsfästelse." Och Chestertons egen optimism är av
samma inspirerande slag som Dickens’; man
märker det bäst om man läser, vad som
skrivits om honom. Ingen av Chestertons kritiker

eller biografer ( på engelska finns åtminstone
fyra böcker om honom, på danska två) har
kunnat undgå att smittas av hans ljusa syn
på tillvaron. Han har en obetvinglig förmåga
att få människor på gott humör, och det
fastän han inte är lättillgänglig — eller kanske
snarare: just därför. Lättförvärvad kunskap
skänker mindre glädje än svårförvärvad.

Därmed kommer vi in på stilen som är ett
krux, men ett som är lätt att bära. Man kan
inte komma ifrån, att Chesterton framför allt
går underligt till väga vid analysen. Man
kan säga, att han analyserar genom synteser.
Han ställer upp den ena syntesen, den ena
generaliseringen bredvid den andra, och när
han fått ihop en tillräcklig mängd, säger
han: "Nu är analysen klar." Man häpnar,
men man kapitulerar. I Chestertons händer
har metoden sina förtjänster. Det enda felet
med den är att den inte direkt befordrar
klarheten. Därför är en bok av Chesterton
som en urskog. När man har kommit in i den,
är det svårt att hitta vägen. Och när man
väl kommit ut igen och tittar tillbaka på den,
är det inte sagt, att man ser skogen för bara
trän. Träden är alla idéerna, som trängs om
utrymmet, så att de skymmer utsikten för
varandra. Och lianerna, som slingrar sig från
träd till träd och hindrar framfarten, är
paradoxerna, som knyter ihop idéerna men
ingalunda befrämjar lättfattligheten. Också
boken om Dickens är som en urskog. Dess
idéer och paradoxer bereder läsaren ett
otvivelaktigt besvär. Efter första genomläsningen
tar man sig för pannan och säger: "Vad var
det här egentligen för något?" Och så läser
man om boken. Då klarnar det. Man ser
var underbar detalj i den tropiska floran
av geniala infall och kvicka
sammanställningar. Man ser också den arkitektoniska
fulländningen hos verket i dess helhet. Man
finner, att det är en häpnadsväckande bok.

73

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1933/0483.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free