- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång II. 1933 /
31

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 10. December 1933 - Recensioner - John Landquist: Berlinvårens Strindberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

recensioner

mildare än sina andra ledsagarinnor, och i
"Inferno" kallar han henne "det oskyldiga
offret" för sin ärelystnad. Det framlyser att
han givit sig själv en huvudskuld för det
upplösta äktenskapet.

Det är påfallande hur väl Strindbergs
egen skildring i Karantänsmästarns berättelse
stämmer med vad fru Uhl i sitt verks första
del har att meddela om förlovningstiden. De
flesta huvuddragen finnas redan där: det
första sammanträffandet hos doktor Elias,
kvällsbjudningen på hennes rum, då hon
knä-böjande fäster rosorna ur sin bukett på hans
bröst — till och med den förargliga
ståltråden förekommer på båda ställena — och
Strindberg tidigt avlägsnar sig för att ej
kompromettera henne, mötena på museum
och med väninnan, den första kyssen, som
hon ger honom genom floret efter hans
frieri, Strindbergs simulerade sjukdom efter
syndafallet med Lais, besvärligheterna med
det fördröjda skilsmässobrevet. Man
konstaterar att Strindberg behandlat ämnet med
större objektivitet än man egentligen
föreställt sig. Det är en inte oviktig iakttagelse.
Det visar att han kan vara pålitlig i sina
relationer; och om misstänksamhet och hat
mångenstädes eljest inspirerat hans fantasi
till en hemsk vävnad av sanning och lögn,
så ha dessa själsrörelser icke varit
verksamma vid hans skildring av den andra
hustrun, så långt nu författarinnan följer
historien i denna volym; den viktigare delen,
äktenskapets historia, återstår.

Härmed är icke sagt, att fru Uhls
berättelse saknar nyheter. Hennes interiörer bli
varmare och fylligare än Strindbergs flyktiga
och förklädda skiss i novellformen. Man får
upplysning om allehanda småsaker. "Under
edens avläggande", berättar Strindberg utan
förklaring, "föll bruden i ett hysteriskt skratt,
som höll på att göra hela akten om intet."
Frida Uhl meddelar att detta skratt hade sin

giltiga anledning och gällde båda de
närvarande herrarna. Prästen, som tycks ha varit
förvirrad av det egendomliga paret, riktade
nämligen även till Strindberg det tyska
vigselformulärets fråga: "Svär Ni att aldrig
bära en annans barn under Ert hjärta?", och
Strindberg, nervös och uppjagad, upprepar
eden med högtidlig röst och handen på
bibeln. Ett kvinnans äkta skratt alltså över
mannens komik.

Fru Uhl uppger att Strindbergs drömslott
i "Ett drömspel" med det förgyllda taket och
"en blomknopp liknande en krona överst" är
tyska riksdagshuset. I vårkvällarna brukade
nämligen de nyförlovade promenera ut i
Tier-garten, och över trädens knoppande toppar i
grönt och gult och mot de rodnande molnens
bakgrund syntes den strålande kupolen mista
jordisk tyngd, och Strindberg kallade den för
ett "trollslott" "Ett drömspel" slutar med att
slottet brinner, sedan Indras dotter gått in
däri: en symbol på förbränningen av ali
jordisk tyngd, trötthet, smuts, lidande och
begär.

Emellertid har Strindberg haft en närmare
synbild för drömslottets kupol. I
scenanvisningen till sista scenen i "Ett drömspel" talas
om slottets "lanternin", ovanpå vilken kronan
nu håller på att spricka ut i form av en
kry-santemumknopp. Detta hänvisar otvivelaktigt
på hästgardeskasernens kupol i
Ladugårdsgärdes nordvästra hörn; den har en lanternin
med en gyllne krona över. Lamm har också
som otvivelaktigt fastslagit att modellen är
denna vitt synliga takprydnad. Antagandet
bekräftas bland annat av beskrivningen på
"mitt trollslott" i "Visor" i "Ordalek och
småkonst", där det talas om att taket är likt
en sarkofag — vilket också träffar in på
kaserntaket — och med krona av okänt
mönster. Fru Uhls uppgift behöver likväl
icke vara osann eller värdelös. Om
Strindberg förut i en analog erotisk situation har

31

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1933/0769.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free