- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
29

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. Januari 1936 - John Landquist: Äktenskap och själskultur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ÄKTENSKAP OCH SJÄLSKULTUR

vida denna hänsyn räcker till som imperativ
för moralen och för psykisk hälsas
uppbyggande hos de vuxna, är dock tvivel
underkastat. En författare som Runestam har vidare

utsikter på denna fråga.

*



Den psykoanalytiska filistrositeten, för att
i detta sammanhang använda ett eufemistiskt
uttryck, har däremot skjutit en verklig
praktblomma i doktor Iwan Bratts "Det svenska
missnöjet". Hans synpunkt på den kristna
religionen är den att den misstagit sig om sin
uppgift och därför misslyckats: i stället för
att hämma den sexuella driften borde
kristendomen ha ägnat sig åt att frigöra och dyrka
den eller som författaren med sin storartade
smakfullhet uttrycker sig, den skulle ha
begjutit "sexuallivets marker med religionens
befruktande Nilvatten". Om "det svenska
missnöjet" har författaren den häpnadsväckande
förklaringen att det uppkommit genom att
svenskarna avhållit sig från en sexuell
ungdomsovana; han förklarar helt bestämt att
denna behärskning är "det svenska missnöjets
huvudrot" (sid. 28). Om svenska folket
ohämmat ägnar sig åt denna ungdomsovana, skall
det återfå sin livsglädje (sid. 31). Omdömet
är psykologiskt sensationellt: det visar att det
dogmatiska filisterdömet, inskränkt inom en
liten sfär och utan kunskaper och omdöme
om livets och vetandets övriga områden, kan
leda till samma resultat som eljest endast en
mycket långt framskriden förryckthet. Doktor
Bratts bok är i sin omedvetenhet djärvare än
någon parodi över psykoanalysen en satiriker
åstadkommit. Tyvärr saknar framställningen
den graciösa fantasi, som kunnat utmärka
vissa skämt med psykoanalysen. Den
kännetecknas tvärtom av en självbelåten vulgaritet.
Vare sig svenska folkets brister härröra av
hämningar eller brist på hämningar, så är
det i alla händelser icke så förkommet att

det kan njuta doktor Iwan Bratt — från
Alingsås — som upplysare. Han bör avföras
ur diskussionen.

«

Den finske professorn Eino Kailas viktiga
arbete "Personlighetens psykologi" må här
blott kort omnämnas, då jag tidigare
behandlat det i en inledning till verket. Det ger den
mest omfattande skildring, som hittills finnes
på svenskt språk, över det personliga livets
ursprung och struktur. Den är grundad på
den moderna forskningen i ämnet, icke minst
den biologiska, och genomför med energi och
talang en egen uppfattning om det personliga
livets sammanhang. Kaila tecknar detta
sammanhang ända nedifrån det biologiska livets
första rörelser.

Han ger dock ingalunda någon
mekanistisk tydning av själslivet. Han bekämpar
tvärtom den äldre mekanistiska uppfattningen
av reflexerna och instinktyttringarna. Han
visar att nervsystemet redan från början
fungerar som en meningsfull helhet. Då man
säger att det centrala nervsystemet är
sammansatt av celler, får man akta sig, påpekar
han, att betrakta nervsystemet som snickaren
träet han arbetar med. För snickaren är
skillnaden mellan det levande och det livlösa
trädet relativt likgiltig, men forskaren begår
ett misstag om han föreställer sig, att det
centrala nervsystemet bara är en anhopning
av-atomer. Det är redan från början en
sammanhängande realitet, som fungerar meningsfullt
och som själv skapar sin apparat: den
mekaniserade apparaten finnes i utvecklingskedjans
slut, icke i dess början. I samma ögonblick
man betraktar det biologiska eller det
psykiska livet som en maskin, i samma ögonblick
har själva objektet, som är det
helhetsska-pande livet, försvunnit. Att ett organ verkar
meningsfullt betyder, att det tillfredsställer ett
behov. Meningsfullt är allt det som tillfreds-

29

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free