- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
42

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. Januari 1936 - Kjell Strömberg: Goncourtpristagaren 1935

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KJELL STRÖMBERG

ego i boken, existerar inte ens problemet,
i varje fall icke för tjurens del, men väl för
tjurfäktarens. Hjälten i hans roman är en
berömd matador, Ricardo Garcia, som känner
sig stå vid slutet av sin bana och redan märkts
av tjurhorn mellan revbenen. En lunga är illa
läkt, och handleden börjar svikta. Handleden
är för tjurfäktaren vad näven är för boxaren;
på dess styrka beror det, om värjan skall nå
in till fästet i tjurens nacke, när spelet hunnit
så långt, eller slungas ut bland publiken. Han
är för övrigt finlemmad och nästan kvinnligt
vek; av sina belackare kallas han gärna
"Plazans Greta Garbo". Men revolutionen har
berövat honom hans egendomar, den
tuberkulösa hustrun måste han hålla på sanatorium
året om, och en dyrbar älskarinna har snabbt
hjälpt honom att föröda en inkämpad
förmögenhet. Hans hopplösa passion för denna
kvinna, en obarmhärtigt skildrad vamptyp,
som det går tretton på dussinet av, tvingar
honom att övervinna sitt "tjurkomplex" — ty
sedan han upphört att vara säker på sig själv
har han en panisk skräck för hornkreatur —
och åter ge sig i leken, som efter ett par oblida
möten med en alltmer fientlig publik slutligen
kostar honom livet. Sin sista natt före den
avgörande dusten har han mot alla regler
tillbragt hos älskarinnan, som icke ens är
närvarande vid hans triumf och icke frågar efter
hans död. En lakonisk läkarbulletin avslutar
boken.

Det är den enkla och tämligen banala
handlingen, men med vilken raffinerad
skicklighet berättas den icke! Berättaren har följt
Mérimées exempel i Carmennovellen och
uppträder själv som torerons vän, en främling
i den värld han av fritt val, utan några
särskilda avsikter blandat sig med. Det ger
honom möjlighet både till fjärrperspektiv och
närbilder; någon aktiv roll spelar han icke
i handlingen. Tjurfäktarens privata liv
utspelas till väsentlig del på barer och natt-

lokaler kring Puerta del Sol och den dygnet
om folkmyllrande Alcala i ett Madrid, där
revolutionens osäkra förhållanden endast gjort
nöjeslivet mera hektiskt. Varje "cuadrilla" har
sitt stamhögkvarter, där minor och
kontra-minor läggas av vänner och fiender till de
olika matadorerna. En här av parasiter, bland
vilka den speciella "tjurpressens"
revolverjournalister äro de hänsynslösaste och
farligaste, omger den store och tvingar honom
att hålla ständigt öppen börs och stundom
taffel i sitt eget hus; han har också att tänka
på sin vid varje corrida oundgängliga klack
av habituéer ur den undre världen och bland
stadens permanent arbetslösa lazzaroner. Ur
denna miljö, säkerligen icke så olik den,
som kringsvärmade den romerska kejsartidens
gladiatorer och vilddjursarenor, söker Ricardo,
bokens hjälte, förgäves rycka sig loss, men
blott för att komma ur askan i elden, då han
söker sig till en fredad ort på Mallorca eller
vid Biscaya med sin omättliga älskarinna, den
platinablonda och atletiskt välväxta Carmen,
som blivit hans öde och som bara drömmer
om filmroller och bilmärken, juveler och
kokain, andra män och även andra kvinnor;
den store toreron kunde lika gärna vara
bankir eller grosshandlare. Lärkor tycker hon
endast om brynta, och hos älskaren, som
enleverat henne under en mexikansk turné,
intresserar henne endast checkboken. Men
även berättaren blir utsatt för hennes rent
ani-mala trollknep, liksom berättaren i Mérimées
novell för den där föga sköna slinkan
Carmens, medan han på torerons önskan agerar
telefonvakt hos den sköna under en corrida
på annan ort. Man får utsökta bilder av
det vilda och ödsliga berglandskapet kring
Madrid, dit berättaren stundom följer sin vän
tjurfäktaren på vargjakt eller en from visit
hos den sjuka hustrun; uppifrån sierrans
tundreliknande snöplatå ser det stolta Madrid
med sina skyskrapor och breda, palmskuggade

42

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free