- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
56

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. Januari 1936 - Recensioner - John Landquist: Ronald Fangens nya böcker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RONALD FANGENS
NYA BÖCKER

RONALD FANGEN: Som det kunde ha gått. Gyldendal Norsk Forlag.
RONALD FANGEN: Det nye liv. Gyldendal Norsk Forlag.

Recension av JOHN LAN DQUI ST

Ronald Fangen har i sitt nya skådespel,
"Som det kunde ha gått", upptagit en central
och levande idé, som dock aldrig någon
dramatiker före honom begagnat. Det är en
fråga, som sedan urminnes tid dryftats av
filosoferna och som också är en kärnpunkt i
religionens mystik och spekulation. Det är
spörsmålet om den fria viljan. Det är frågan
om valets hemlighet. I grunden är dèt frågan
om själens existens. Ty valet är dess centrala
uppenbarelseform. Existerar ingen valfrihet,
så är det förbi med människosjälen i dess
uppbyggande kraft och i det intima liv vi
vilja tillmäta den. Kan man älska eller ens
hata en människa, som icke har något val, och
kan det ligga någon mening och giltighet i
föreställningen att en människa utan val
känner kärlek? Utan val blir själen en mekanism.
Hon har därmed förlorat varje hemlighet.
Hon blir en likgiltig företeelse. Någon annan
kärlek till henne och från hennes sida kan icke
förekomma än den sensuella eller sexuella,
som är ägnad kroppen och som tillhör
naturens livshushållning.

Fangen behandlar ett modernt kriminellt
kärleksdrama. Dess grundlinjer tillhöra i
eminent grad verklighetens värld, ty han har
hämtat dem från ett rättegångsreferat av en

process i London för någon tid sedan. En ung
man, älskare till en fru i societeten, mördar
den sextioårige maken och blir dömd. Fangen
har blåst liv i detta skelett av ett
triangeldrama. Maken är en hård och framgångsrik
affärsman. Han har köpt sig sin unga hustru
genom att rädda henne från anklagelsen för
en förfalskning hon begått. Men han har icke
brytt sig om att vinna hennes kärlek. Hon
inleder en förbindelse med makens
sekreterare, en vacker men självuppfylld ung man,
vars juvenila högfärd det från början bara
roar den erfarna kvinnan att vilja bryta.
Maken hotar henne med angivelse vid första
flyktförsök. I den unge älskarens uppjagade
själ uppstiger då tanken på mordet.

Men diktaren har satt sig den till
konfliktens kärna rakt trängande frågan: var detta
händelseförlopp nödvändigt? Han låter med
alternerande scener från samma utgångspunkt
också ett annat händelseförlopp utveckla sig.
Det finns nämligen en man i dramat, som är
osäker och delad. Maken, som från sitt fönster
iakttagit det första mötet i trädgården, blir
upprörd, och då han sömnlös ligger i sin bädd
om natten, rullar det förflutna i bilder upp
sig för honom. Han känner den annalkande
ålderns skräck för ensamheten. Han kan ej

56

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free