Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 3. Mars 1936 - Anna Lenah Elgström: Svart parnass. I
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
kroppsliga reaktionen för religiös extas och
för profan levnadsglädje, tillfredsställd eller
trånande kärlek, etc. Den svajande extasen i
spirituals, stigande ur religiös känslobotten,
finns ju också i "the blues’" jazzmusik, en
anda av desperat och orgiastisk
självuppgivelse — men inte åt himlen till, utan
åt jorden! Denna rent kroppsliga, rent
hedniska underkastelse under dansens rytmer tar
sig i jazz och rag-time liksom i blues uttryck
i ett alltmera invecklat rytmschema. Det är
inte mera nog att vaja fram och tillbaka,
medan händerna klappa takten; i de
världsliga melodierna äro även fötterna med.
Bibehållande grundrytmen med ett stadigt stamp
från häl till tå, som de färgade själva kalla
"stop-time", men vi bruka beteckna som
synkoper, äro de liksom basen, medan händerna,
klappande fram ett invecklat rytmschema
försett med allehanda nyckfulla utsmyckningar,
kunna liknas vid diskanten.
BÖNEMÖTE Scenbild ur Le Mat-Metro Goldwynfilmen "Black Glory", regisserad av King Vidor. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>