- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
217

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 3. Mars 1936 - Margit Abenius: Herr Salomon är oberörd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HERR SALOMON ÄR OBERÖRD

detached, objektiv. Ingen droppe av gift
missfärgar lömskt. Cora Sandel genomför också
på detta område samma noggranna realism
i teckningen av ödets brutalitet. Det är bilder
av erotisk nöd och ensamhet. I novellen
"Barnet" skildrar hon äktenskapet mellan två
oförenliga och barnet som ett offer för
disharmonien, samma motiv som i porträttet av
Albertes föräldrar:

"Men barnet sover i en liten, hvit
sprinkel-seng. Det har sparket av sig i värmen og
ligger der med nakne, brune, lubne lemmer
og ansikt som en blomst. Barnet er långt
inne i drøm, har glemt det sting av ny og
uforklarlig smerte som for bare en liten stund
siden boret sig igjennem det. Aner ikke at det
utgjør den levende lenken av kjøtt og blod og
nerver, som binder to uforenlige sammen, og
at for dette skal det undgjelde. I tidens fylde."

"Den som ikke vet å opføre sig anstændig,
får ta følgene." — "Omkring ett Sjal" heter
ett av de säkra, markanta snitt ur livet som
novellsamlingen "Carmen og Maja"
innehåller. Två gatflickor kommer upp på det
stora affärsetablissemanget, där de dyrbara
schalarna från Spanien och Kina, draperade
av fröken Nilsen på tafatta kunder, utgör
största attraktionen. Det är meningen att
blickar ska frysa ut de störande besökarna.
Så köper plötsligt den ena av flickorna en
av de dyrare schalarna:

"Sjalet snappes ut av hendene på frøken
Nilsen, luften flimrer ett øieblikk av farver
og frynser, og der sitter det. Slengt tilbake
over en skulder, vridd omkring en hofte. Ett
grep, en dreining, en fot satt litt fram —
og frøken Nilsens draperinger virker
klæs-hænger."

Skenbart en bagatell, men så som det är
berättat, med atmosfären av skräck och
överraskning, ger det livsperspektiv: en avgrund
mellan fröken Nilsens tafatta kunder och
flickans säkra rörelse! Novellen "Carmen og

Maja", som har gett boken dess titel,
kon-trastmålar två lika motsatta livsflöden.
Carmen med de grymma mungiporna, den säkra
gången och det sydländska blodet segrar
alltid. Maja är den nordiskt blåögda, tafatta
och livshämmade. Det framgår inte på vems
sida författarinnans sympati ligger. På
ingenderas troligen. Hennes noveller är ju oftast
sak, frukt, plastisk påtaglighet. Men i hela
Cora Sandels författarskap framgår det, att
hennes sympati är på det levandes sida, vare
sig detta liv är lättförstummat och vekt eller
originellt och trotsigt och vildfågelsaktigt.
"Kusine Tea" skildrar en kvinna som har
råkat födas originell bland Jantefolk. En
människa som på grund av okända blodets
lagar går med fyrkantig urringning, när det
är modernt med fiskbenslinningar upp till
öronen. Kusine Tea genomdriver sin egen art
trots allt, men nog blir hennes liv litet
kant-stött. Som regel gäller herr Salomons
moraliska lag. Den gäller i "Kunsten å myrde",
"En gåte", "Madame" och många flera.

Det går inte att med väl valda adjektiv
efterkarakterisera någon av Cora Sandels
människor. Inte ens Alberte själv. Hon är. Fru
Selmer, fru Arnold, Madame, med
ensamhetens rymd omkring sig, är. När jag nu
tänker tillbaka på de många människor jag
mött i Cora Sandels författarskap, så är det
en figur som envist tränger sig fram i
förgrunden. Underligt nog är det en fullständig
biperson. Det är stationsföreståndaren i den
dramatiska novellen "Ett døgn". Ett sådant
där absolut livslevande ansikte, dykande fram
ur mörkret på den begränsade, belysta fläcken.
Bredvid honom den halvt omtöcknade
kvinnan som har tillgripit ur kassan. Och det slår
mig, att stationsinspektor Karlsen är herr
Salomons antipod. Han grälar, han är
villrådig och han är gripen av dunkel ångest
inför människoödet framför sig som han inte
förstår, och han griper in till sist med en

217

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0229.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free