- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
253

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4. April 1936 - Anders Österling: Att äga böcker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

lionärer", ett verk som sysslade med
kapitalbildningens romantik och var mycket
avslöjande. Här gjorde jag mina förvärv, när
kassan tillät, och min första uppsättning av
nordisk och utländsk skönlitteratur kom till
en del från detta håll. Jag gick efter vad som
var modernt vid sekelskiftet; det hade nog
varit klokare att börja med äldre klassiska
saker, men jag hade ännu ingen smak för dem.
och min orientering gick instinktivt i riktning
av det moderna, ett begrepp som jag
sedermera fått mindre respekt för. Naturligtvis
försummade jag heller icke de köpenhamnska
antikvariaten i universitetskvarteret. Jag har
kvar ungdomsstämningen från den gråa
Fiol-stræde, där den danska parnassen fanns att
få för en billig penning och i rikaste
sortering. Längre fram i livet blev jag vän och
kamrat med flera av dessa, vilkas böcker jag
ivrigast sökt i Fiolstræde, och jag skulle tro,
att en hel del av dessa första upplagor nu
betinga ett högre pris. Falkmans bokhandel
i Malmö skaffade mig annars den utländska
litteratur, som jag hade råd att beställa.
Jag tror, att en av de allra första
beställningarna gällde Bever-Léautauds antologi
"Poètes d’Aujourd’hui 1880—1900". som
studerades med obegränsad beundran. Vid sidan
av Reclamhäftena, som givetvis rekvirerades
i mängd och innehöllo praktiskt taget allt
man kunde önska sig av tyska diktare och
filosofer, har jag särskilda tacksamhetskänslor
för de prydliga engelska shillingserierna, The
World’s Classics, The Muse’s Libràry och
Everyman’s Library, som betytt mycket för
mina intressen och sympatier. Den sistnämnda
serien redigerades av Ernest Rhys. Vid en
författarlunch i London för en del år sedan
kom jag i samspråk med en stillsam äldre
herre, vars namn föreföll mig bekant. Det var
mr Rhys, och jag såg, att den gamle
litteraturälskarens ansikte lyste upp, när han fick höra,
att Everyman’s Library också varit till glädje
för en svensk student, som ville tränga in
i den engelska poesien.

illustration placeholder
ANDERS ÖSTERLING
Efter en teckning av Ingrid Österling.


Kunde jag rekonstruera vad som förekom
på min bokhylla omkring år 1904, skulle det
förmodligen ge en bild av den debuterande
lyrikern i några av hans estetiska
förutsättningar. Där funnos de typiska nordiska
stjärnorna från J. P. Jacobsen till Sigbjörn
Obst-felder, men dessutom en särskild uppsättning
från den samtida tysk-österrikiska parnassen:
Rickard Dehmel, Stefan George,
Hofmanns-thal, Rilke. Jag har ännu kvar det mesta
därav, och i ett par av Georges diktsamlingar
med de karakteristiska olivgröna omslagen
finner jag mitt blyga namn inskrivet med
Bengt Lidforss’ piktur: de äro presenter från
honom. Ungdomen drages till det aparta, det
egenartade och svårtillgängliga; den
kontinentala inriktningen kändes också helt naturlig
för min sydsvenska generation. Jag minns en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0265.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free