- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
541

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 7. September 1936 - Hermann Hesse: Nya tyska böcker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NYA TYSKA BÖCKER

borgerlig humorist berättar här om sin familjs
olika typer, från farfar, som ännu skakar på
huvudet åt att Bismarck den där gången måste
avgå, till farbrodern-ungkarlen och "svarta
fåret" — familjens förolyckade element. Den
andra boken vänder sig till musikvänner,
den heter "Das stillvergnügte Streichquartett",
man får där lära känna förläggaren och
författaren i en ny egenskap, nämligen som
musiker; han är en gammal kvartettspelare
och berättar i sin trevliga bok inte bara med
humor om musicerandet utan kommer också
med muntra och användbara besked om
kvartettspelandets praktik och om
kvartettlitteraturen. Heimeran, som är släkt med den
utmärkte romanförfattaren E. Penzoldt,
fortsätter i denna glada, oförargliga och trevliga
bok en tradition från gamla tider; att åter
stöta på denna är en sann glädje.

"Theodor Chindler, Roman einer deutschen
Familie" heter Bernhard von Brentanos nya
bok (Oprechts förlag, Zurich). Det är i
romanform en analys och en kritik av tyskt liv och
tyskt samhälle under världskrigsåren, sedda
ur socialistisk synvinkel. Kritiken gäller
framför allt de borgerliga intellektuella, hjälten
Chindler är medlem av riksdagen och tillhör
centrumpartiet, hans söner äro officerare, hans
dotter finner genom den man hon älskar vägen
till socialismen. Naturligtvis avväpnas
Brentanos kritik inte heller av majoriteten av den
tyska socialdemokratien. Krigets och
sammanbrottets historia bildar inte bara bakgrunden
utan anger tydligt bokens tempo — som
slagverket i en orkester. Det är en skarp och bitter
kritik, som författaren kommer med, men det
är i alla fall en kritik, som är född i kärlek.
I romanen uppträda inte bara tidshändelser
utan också historiska personligheter som
Beth-mann-Hollweg, kansler Michaelis, greve
Hertling etc., varigenom den konstnärliga
atmosfären visserligen inte stärkes men i stället
teckningens realism skärpes. En klok och av

ärlig vilja till saklighet behärskad man har
skrivit denna bok.

Av Joachim Ringelnatz har utkommit en
liten postum bok, "Nachlass" (Rohwohlts
förlag). För snart två år sedan dog han; vi hade
just ordnat en insamling bland hans vänner
för att möjliggöra en kur i Schweiz för honom,
ty man hade för kort tid sedan fått veta, att
han hade svår tuberkulos. Insamlingen blev
verklighet, men Ringelnatz föredrog att inte
begagna sig av dess resultat, han hade blivit
för svag och hade förlorat aptiten, han dog
i november 1934, och i den föreliggande boken
får man läsa dagboksanteckningarna från hans
sista tid. Dessutom innehåller boken några
efterlämnade dikter, ett fragment av en
påbörjad roman och — vilket många av hans
vänner komma att särskilt uppskatta — tjugu
reproduktioner av hans målningar, där realism
och fantastik gå in i varandra och
genomtränga varandra på samma sätt som i hans
skrifter. Ringelnatz gjorde sin sorti, innan han
hade spelat sin speciella roll till slut. Han var
ett speciellt nummer, en excentrisk humorist,
och han undgick inte alltid risken att fastna
i det chargerade. Men under hela sitt långa,
farligt specialiserade artisteri hade han
ständigt inte bara goda ögonblick och vinnande
sidor utan också verkligt levande infall, och
han förfinade och höjde ständigt sin lyriskt
-humoristiska form. Det fattades under hans
tid inte humorister och excentriker, men alla
de andra ha kommit och försvunnit utan
att efterlämna ett spår. Inte bara på tribunen
utan i hela sitt verk spelade han rollen av
Mariner — denna mer eller mindre berusade
vacklan mellan sentimental romantik och
nykter realism, mellan drömmeri och
förtvivlan, fromhet och blasfemi, och ännu i detta
band efterlämnade skrifter, som jag
rekommenderar hans vänner, klingar den kända
Marinertonen.

En tj uguettårig författare, Gert Podbielski,

541

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0553.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free