- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
564

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 7. September 1936 - Recensioner - Nils Bohman: Chestertons testamente

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

CHESTERTONS
TESTAMENTE

G. K. CHESTERTON: As I Was Saying. Methuen. London 1936. 6 s.
Recension av NILS BOHMAN

Man kan välja vilken som helst av
Chester-tons omkring sjuttiofem böcker, när man söker
den genaste vägen till de tankar, som utgöra
stommen i hans världsåskådning. Det betyder,
att han inte nämnvärt ändrat ståndpunkt
mellan den första boken och den sista, det
betyder också, att alla hans böcker ger
tydligt besked om vilken ståndpunkt han intar.
När Chesterton i sin berömda monografi över
Dickens säger om denne, att hans ande var
ett enda långt stycke, från vilket han då och
då klippte av en remsa och gav den ett namn,
gäller det omdömet i lika hög grad honom
själv. De ämnen, han behandlar, varierar,
men behandlingssättet förblir oförändrat.

Den sista bok, som Chesterton gav ut före
sin död i juli detta år, "As I Was Saying",
upprepar alltså för omkring sjuttiofemte gången
de tankar, han första gången delgav världen,
när han debuterade med "The Defendant" år
1901. Man skulle tycka, att en så oförtruten
omtuggning av ett och detsamma måste bli
ledsam i längden, men Chestertons storhet ligger
just däri, att han kan vara sig lik från bok
till bok och likväl ny och häpnadsväckande.
Mången författare, som är lätt mottaglig för
idéer, växlar ideligen färg, när hans
intellektuella rörlighet kommer honom att leva sig
in i och ryckas med av nya tankeström-

ningar. Man skulle kunna säga, att han
förändrar sig själv, medan den värld han
skildrar förblir sig lik. Chesterton beter sig på
motsatt sätt. Han förblir alltid sig lik, men
den värld han beskriver visar oupphörligt nya
och överraskande sidor. I "The Poet and the
Lunatics", en av hans senaste novellsamlingar,
säger han på ett ställe: "Han hade ofta hävdat,
att huvudändamålet med en människas liv var
att se en sak som om den aldrig blivit sedd
förut." Det är den synpunkten Chesterton
själv använder. Han avskyr att uppfatta
världen omkring sig konventionellt. Han hatar
färdiggjorda omdömen, därför att de inte
täcker hela sanningen, ja, pekar bort därifrån.
Det är en av orsakerna till att han ser sig
omkring med en nyfikenhet, som om han levat
på skapelsens första dag, och hans fasta
livsåskådning blir honom en hävstång, när han
vrider och vänder på saker och ting för att
hitta den sida, där de gömmer sin hemlighet.

Den Chesterton man möter i "As I Was
Saying" är alltså en gammal Bekant. Det
är den kristne (läs: katolske) apologeten,
det är den liberale samhällskritikern, det är
den mustige antipuritanen, det är den
konservative moralfilosofen, det är den leende
optimisten, det är genomsnittsmänniskans
geniala språkrör, det är den strålande var-

564

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0576.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free