- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
619

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 8. Oktober 1936 - Artur Lundkvist: Böcker från England och Amerika

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BÖCKER FRÅN ENGLAND OCH AMERIKA

mentsledamot försökte han skaka underhuset
med excentriskt revolutionära anföranden. Han
var en äkta caballero, paradoxal i sin starka
frihetsdrift och strama, stolta hållning, en
skotte i spansk kostymering.

Även som författare förstod han att bevara
sin oavhängighet. Han skrev som det passade
honom och tog inga sidohänsyn; han brydde
sig inte om att vara berättare i den knäsatta
stilen och utlägga sina upplevelser med
lämpligt utnyttjande av spännings- och
känsloelement; han nöjde sig med att åstadkomma
solida prosastycken av beskrivning och
filosofi, omöjliga att rubricera vare sig som
noveller eller essayer. Han var konstnär och
observatör; han skrev med konstnärens
svårighet och den sanne observatörens sorgfällighet.
Han tålde inte bluff på något område; estetik
och moral företedde inga separata problem
för honom. Hans stil är en djungel, där
uppmärksamheten måste skära in som eri
kniv; retorisk ornamentik och komprimerade
observationer har vävts samman till ett
oupplösligt helt i hans prosa. Han utlämnade
aldrig sina erfarenheter åt banala
äventyrs-svärmare eller känslofrossande hyenor. Hans
"pulveriserande förakt för världslig humbug",
som en kritiker träffande talat om, förenade
sig med en illusionslös och oförblommerad
livssyn; den vita rasens civilisation och
religion tedde sig för honom som ett tillkrånglat
hemlighetsmakeri, avsett att dölja våra laster
och brott; kärleken tycktes honom vara en
illusion som kulturfolken trodde sig ha dragit
den hårda ofrånkomligheten vid näsan med,
moral och idealism något som förblindade
människorna och gjorde dem grymmare och
farligare än de annars skulle vara. Han kan
inge en känsla av alltings futilitet och
oändliga meningslöshet, men det har inte berett
honom cynikerns självbelåtna glädje: han
var en medkännande människa, en filosofisk
betraktare med en dyrt förvärvad stoicism och

en visdom som kunde förena sorgen med
leendet: livet var för honom "det gäckande,
outgrundliga, den ogripbara essensen av intet
och allt".

Kort före hans död utkom en fyllig volym
av hans prosastycken under titeln "Rodeo".
Inledningen är skriven av A. F. Tschiffely, en
schweizare från Argentina, en riktig hästkarl
som på sin tid väckte uppmärksamhet med att
rida från Buenos Aires till New York, vilket
Don Roberto för övrigt har skrivit ett
beundrande stycke prosa om. Samme man har
verkställt urvalet, som omspänner hela författarens
produktion, bortsett från några mera rent
historiska arbeten från Sydamerika. Dessa skisser
utgör, som inledaren säger, "fragment av en
unik självbiografi", en rad fängslande och
starkt personliga skildringar, där Don Roberto
är mer eller mindre närvarande, i olika roller
eller genom sina penetrerande iakttagelser.

Bortåt hälften av skisserna rör sig om
sydamerikanska ämnen; dessa bilder från
grässlätterna och lianskogarna bränner sig in
i medvetandet med en tydlighet och
detaljrikedom som Hudson — den närmaste
konkurrenten inom denna domän — knappast nått
upp till. Det är heller inga stillastående bilder:
de koncentreras ständigt kring en dramatisk
kärna, en stridsscen, ett överfall, någon av
dödens och kärlekens plötsliga tilldragelser
i det halvvilda landet. Don Roberto är en
utomordentlig ciceron i urskogarna och på
los llanos, bland boskapsherdar och ensliga
kolonisatörer, på flodbåtar där passagerarna
dåsar i tropikhettan, vid lägereldar där
underliga äventyrarfilosofer berättar historier med
handen nära revolvern och strör omkring sig
sentenser av besk och nyttig livsvisdom. Han
tar en med till pampans handelsbodar, vilka
bär namn som Flor de Mayo eller Rosa del
Sur och i mån av behov även utgör krog och
glädjehus; han för en till haciendafester, där
el tango argentino dansas i sin ursprungliga

619

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0631.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free