- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
635

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 8. Oktober 1936 - Peter Quennell: Brev från London

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BREV FRÄN LONDON

av den engelska läsekretsens mera intelligenta
publik. Det är en tragikomisk beskrivning av
livet i en liten konstnärskoloni vid
Medelhavskusten. Huvudpersonen är en ung engelsman
med en hel del av den engelska högre
medelklassens mest osympatiska karaktärsdrag. Han
är snobb, är något av opportunist och mycket
medveten om det fina i att han lever på
pengar som han inte själv behöver förtjäna.
I Trou-sur-Mer är han fullständigt
desorienterad, men fastän han lider av befolkningens
närighet, märker han, att de, trots sina fel
och lyten ha ett slags oberördhet och vitalitet,
som hans egen ganska obestämda karaktär är
i fullkomlig avsaknad av. Han är chockerad
samtidigt som han är fascinerad av deras
lättsinniga slarv och snusk. Så småningom
upphör hans motstånd alldeles, och i sista kapitlet
har han slagit sig ned där för att stanna. Det
är ett studium av det kapitalistiska samhällets
upplösning, skulle man kunna säga. Men
tyvärr kan varken denna etikett eller det
kortfattade återgivande av boken, som getts här
ovan, ge en adekvat föreställning om bokens
charm; den beror delvis på de utomordentligt
glänsande dialogerna och den elaka
skildringen av huvudpersonens karaktär, delvis

även på författarens stora poetiska begåvning.

*



Två ovanligt bra reseskildringar måste också
nämnas. Jag har ofta skrivit om Freya
Stark, som i Orienten fullföljer lady Hester
Stanhopes och den mera moderna Gertrude
Bells hjältemodiga traditioner. Hennes nya
bok, "The Southern Gates of Arabia", kan
mycket väl jämföras med sin föregångare,
"Assassinernas dalar"; och det vill inte säga
litet, ty den senare är en av de få
reseberättelser, som kan förtjäna att nämnas på samma
gång som Doughtys "Arabia Deserta". Det
var nära att miss Starks resa genom de föga

kända trakter, som en gång försågo världen
med rökelse, fått ett tragiskt slut. Hon fick
mässling i kvinnokvarteret i en arabisk
fästning; fick så hjärtfel, och i flera veckor
svävade hon mellan liv och död långväga från
ali slags läkarhjälp och medicin. Det mål hon
bestämt, nådde hon aldrig. Hon var dock
i stånd att samla en del synnerligen fina
fotografier, som visade de besynnerligt moderna
skyskrapsliknande byggnaderna från denna
del av Arabien. När hon ännu inte fullt
återställd återvände hem, skrev hon en
fascinerande skildring från sin resa; boken har
nyligen utkommit. Miss Starks verk är så
mycket mera anmärkningsvärt som hon inte
alis är vad man föreställer sig med en
typiskt kvinnlig upptäcktsresande. När jag
läste hennes första bok, innan jag ännu råkat
henne, föreställde jag mig Freya Stark som
en lång, mager kvinna med glasögon och
krokig näsa, något i stil med lady Hester
Stanhope. Ett par dagar senare upptäckte jag
att hon i stället är liten, bräcklig och kvinnlig
med ett synnerligen behagligt sätt och en röst
som på samma gång är mjuk och högljudd.
En kvinna, som man tänker sig har
benägenhet att slarva med biljetten, tappa bort sitt
bagage och söka skydd hos närmsta manliga
reskamrat... I stället har hon genomträngt
de vildaste delarna av Persien och Arabien,
ofta rest ensam, alltid obeväpnad, genom
trakter där mord och stråtröveri höra till
ordningen för dagen.

Den andra reseskildringen, jag tänker på,
skildrar en mindre äventyrlig expedition, men
jag fann den speciellt intressant, eftersom den
är skriven av en framstående modern målare,
som i sitt litterära verk får med den utsökta
visuella känslighet som han tillägnat sig under
sina experiment på annat område. Skrev inte
Fromentin — som hämtade sina motiv från
Nordafrika och har några av sina dukar på
Louvre — de beundransvärda böckerna "Une

635

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0647.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free