- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
783

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 10. December 1936 - Artur Lundkvist: Eugene O’Neill

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ARTUR LUNDKVIST

EUGENE 0’N E I L L

Vid fyrtioåtta års ålder, medan det ännu
står strid kring hans verk och
experimentdriften alltj amt ger spänning åt hans
författarskap, har Eugene O’Neill tilldelats Nobelpriset
i litteratur. Vore han svensk skulle han väl
närmast räknas till proletärförfattarna och bli
beskylld för primitivism. Men nu är han en
amerikan på betryggande avstånd och därtill
den berömdaste av moderna dramatiker.
Nobelpriset kan i själva verket icke i högre grad
vare sig förhöja eller förringa hans anseende.
Däremot kommer hans namn att ge ökad glans
åt Nobelpriset — ett ganska ovanligt och
tillräckligt talande förhållande.

Sin ungdom tillbragte ju O’Neill som aktiv
medspelare i en handgriplig verklighet: han
var sjöman, vagabond, journalist, skådespelare
i faderns kringresande sällskap, och hade gott
om tillfälle att uppta dramatiskt stoff med alla
sinnen. Han visste bara ännu inte vad han
skulle göra med sig själv och lät sig drivas av
slumpen, som slutligen också förde honom till
det icke förutsedda målet. Under en tids
nöd-tvungen vistelse på sanatorium började han
tänka över sitt liv och försöka sig på att skriva
i dramatisk form. Hans skaparlust vaknade
plötsligt — det var som om en kvävande mur
blivit avlägsnad kring en fruktbar, förvildad
trädgård — och han skrev under de närmast
följande åren massor av skådespel. Flertalet
ledde till ingenting, men några enaktare blev
under hans eget överinseende spelade av en

amatörtrupp från Princetown och väckte
intresse. En samling av hans bästa korta stycken
utkom i bokform 1919 under titeln "The Moon
of the Carribbees and Six Other Plays of the
Sea" och därmed var hans dramatiska
författarskap inlett på allvar.

Dessa enaktare rymde både åskådlig realism
och en fläkt av poesi från hav och tropiker.
Men det var ännu bara genrestycken som hade
sin styrka i den förtätade stämningen, inte
i något dramatiskt förlopp. O’Neill satt
emellertid inte overksam ooh väntade på
framgången: han var snart färdig med ett större
skådespel, "Beyond the Horizon", där
ledmotivet liksom i enaktarna utgörs av
motsättningen mellan hav och land, mellan dröm och
verklighet, men nu utformat på ett djupare
och dramatiskt meningsfullare sätt. Det är två
farmarbröder som svärmar för samma kvinna,
den ene brodern längtar till sjöss men lockas
att stanna hemma på gården för hennes skull
och den andre som är fäst vid jorden drivs ut
i ett rolöst sjömansliv. Det slutar i misär för
männen såväl som för kvinnan; vad de innerst
längtar efter ligger alltid bortom horisonten.
I grunden är det fråga om ett spel mellan
människan och hennes illusioner, ja, mellan de
olika varelser som göms inom människan och
bristfälligt sammanhålls av förnuft, vilja,
sedvänjor, samhällstryck. O’Neill är här redan
inne på de problem som i olika form kommit

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0795.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free